Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kinesiskt krafs?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kinesiskt krafs?

Tog med det här glaset hem (nästan gratis) därför att jag blev nyfiken på tekniken som använts vid tillverkningen. Glasmassan kan närmast liknas vid hårt vispad äggvita. Inne i glaset sitter något som liknar en liten sten och strax nedanför kanten utvändigt är något mörkt som kletat runt. Inne i glasets botten är en liten kulformad uppbuktning som om foten har tryckts upp lite.
    Själv tror jag inte att jag sett något så bubbligt glas tidigare. Här har man tagit i ordentligt. Puntelmärke i botten. Vet någon något om glaset eller tekniken som använts?

Olle
    Bifogade filer

Kan det ha ngt. med glasfiber att göra?
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

Comment

Nix. Inte så som jag känner till glasfiber i alla fall. Inga fifbrer synliga iglaset med lupp utan enbart bubblor.
      Olle

Comment

Vad jag (tror) om ditt glas!
        Tror det är handgjort på någon studiohytta, troligt Sverige.
        När jag såg glaset du visat så var min tanke (skränkt) glas,
        man kan doppa det varma glaset som sitter på pipan i vatten
        många gånger, värmer in glaset mellan varje dopp i vattnet,
        för varje dopp blir glaset vitare och vitare
        Jämför Ture Berglunds glas som i regel doppats bara en gång i vatten
        så ytan spricker upp.

Varför din mynningskant är blank då, när glasets mynning drevs ut,
        det satt på punteln då, då fick glaset värmas såpas hårt i lunsen
        att den skränkta ytan försvann,
        det svarta i mynningen kan vara vad som helst,
        puteln har varit av brunt glas, du ser att rester av den sitter under foten.

Ändrar mig gjärna för annat förslag
        Hirvi
        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Tack för svar Hirvi! Jag vet inte men det känns ändå inte rätt. Då man doppar glaset många gånger i vatten tills det ljusnar så blir väl glaset småsprickigt (krackelerat) om jag har fattat rätt? Det här glaset är istället småbubbligt ända ut till yta så att bubblorna syns och känns. Jag har fingranskat glaset med genomlysning och lupp och kan inte se en enda liten småspricka. Bara bubblor i olika storlekar, avlånga och runda.

Mvh Olle

Comment

Jag tycker också att det ser ut som MASSOR av småblåsor.
            Blåsor kan man ju få på en mängd olika sätt.
            Alla ämnen som förgasas i kontakt med gasmassa kan ge blåsor.
            Ett exempel är soda som strös på den glödande glasmassan.

Comment

Ja det är ju så att glaset blr riktigt pulveriserat av sprickor
              om man doppar många ggr,
              när man sedan värmer ytan på nytt ligger det liksom under den värmda ytan
              som kan kännas slät och blank.

Som Kecke säger så vågar jag inte ens gissa vad dom rullat glasmassan i,
              det finns massor med olika prover på sådant,
              det viktigaste är ju att det passar till glasmassan så det inte blir spänningar och spricker.

Kan nämna, vi hade en bildlärare en gång som skulle ta fram nya mönser
              i glas, han plockade saker på skroten och även sådant som ligger ute i naturen, han blev inte gammal på bruket, det exploderade hit och dit
              Hirvi
              SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                Kan nämna, vi hade en bildlärare en gång som skulle ta fram nya mönser
                i glas, han plockade saker på skroten och även sådant som ligger ute i naturen, han blev inte gammal på bruket, det exploderade hit och dit
                Hirvi
                Det måste ha varit spännande.

Comment

Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                  Det måste ha varit spännande.
                  Ja han tyckte nog det
                  men vi viste före vart det skulle barka
                  Hirvi

Comment

Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                    Jag tycker också att det ser ut som MASSOR av småblåsor.
                    Blåsor kan man ju få på en mängd olika sätt.
                    Alla ämnen som förgasas i kontakt med gasmassa kan ge blåsor.
                    Ett exempel är soda som strös på den glödande glasmassan.
                    Jaha ja. Nåt sånt är det nog frågan om,för inte går det väl att vispa glasmassan.

Och din bildlärare Hirvi, det är såna som han som bär utvecklingen framåt, de som överlever.
                    Tackar eder båda för svar.
                    Olle

Comment

Om jag inte har helt för mig så är glaset tillverkat vid en glashytta/bruk i Israel. Importerades en del glas till Sverige därifrån, tror att det bl.a. var Åhléns som hadde dessa glas till försäljning. Kan varit under 1980-talet.

Comment

Tack Bay, då räddade du det Svenska glaset,
                        Israel var det, då kan det vara en hiskerlig röra
                        Hirvi

Comment

Jag tackar också! Visst är det en lättnad att det glaset inte var svenskt.

Olle

Comment

Jag tror att glaset kommer från Indiska, har själv flera stycken utan fot som inköptes för ca 10 år sedan. Indiska har även nu börjat lansera en serie med karaffer, kannor och glas i återvinningens tecken, gjorda av gamla flaskor och annat återvunnet glas. Dessa alster är verkligen förvillande lika riktigt gammalt glas, med oren glasmassa, oregelbundna former, puntelmärken och hela köret. Dessa karaffer och liknande kommer nog ställa till en hel del huvudbry inom en snar framtid. Jag rekommenderar alla som har en Indiska affär i närheten att gå dit och studera och memorera för att inte gå i fällan om något år.

Comment

Tack för tipset simco! Jag skall snarast ta mig dit och kolla vad de har för grejer.

Jag hittade lite om bubbloriglasmetoder på: http://glaskonst.ifokus.se/Articles/...7-abc908556bb6.

Olle

Comment

Working...
                              X