Det är pokaler, prydnadsföremål som ofta gavs bort som presenter vid födelsedagar och jubileum mm. Inte sällan är det någon gravering eller monogram på.
Ålder troligen omkring 1900 eller nåt årtionde upp eller ner.
Då jag läste dina rader slog det mig att jag läst någonstans eller sett i någon bok,att vid finare bröllop skulle vara ett par glas som stog över gästerna,och att brudens bägare(pokal) skulle vara lite lägre än brudgummens dito.
En annan tanke var att dom två kan vara visningsexemplar för någon utställning.eller referensglas för kommande produktion eller beställning.
Så.den som vet ännu mera om detta par,ge mig gärna ännu mera fakta.
Är dom Svenska (det tror jag)eller möjligen från..............?
Jaa,nu har det gått några år , sedan jag slängde ut frågan...... Tack för alla svar ! Jag vet nu att dessa "Bröllopsglas"är producerade av Eda glasbruk . Bruket visade dessa "stora" pokaler som referenser vid utställningar och för presumtiva köpare av stora hela serviser.
Glasen ( pokalerna ) står kvar på samma ställe som när jag ställde den första frågan.....
Stora pokaler var ett av de uttryck som intresset för det gamla och forna runt sekelskiftet 1900 tog fram. Förr i tiden användes ju pokalen som dryckesglas och gick laget runt, innan vi fick kuvertdukningen i slutet av 1700-talet. I kataloger från De Svenska Kristallglasbruken (Kosta, Eda, Reijmyre, Alsterfors, Alsterbro och Flöxhult) finns pokaler med bland utbudet. De fanns säkert också hos andra glasbruk, t.ex. Limmared och i utlandet. De är då egentligen bara historicerande till formatet men oftast dekorerade på modernast möjliga sätt dvs med rik skärslipning. De avsågs endast vara prydnadsföremål. En myckenhet sådana hörde till den växande burgna borgarklassens behov.
Comment