Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Punschglas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Punschglas

Nu gjorde jag det igen... Har ju sagt att jag skall sluta, men var på loppis och såg dessa glas för en struntsumma, och kunde inte låta bli...
    Tyckte hantverket var för trevligt för att bara strunta i dem. Planslipade undertill, men på en syns svaga spår av en puntel, så man har tydligen använt sådan. Planslipad mynning. 9 st. har gravyr med fåglar i en blomsterkrans, mycket snarlika och måste ha gjorts tillsammans, men ingen är lika, några fåglar från höger och några från vänster, olika antal blommor och placeringen är olika liksom storleken på fåglarna. Ett glas har bara en dekorbård, och saknar de graverade punkterna längst upp som de andra har.
    Annars samma modell, men ganska individuella...
    Är det tyska glas? Antar att dom alla fall inte är Svenska...
    Bifogade filer

De hade nog jag inte gått förbi, snygga! Synd att punchdrickandets tid är förbi men glöggen passar nog i dem också.
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Jag är väl en av dem som faktiskt fortfarande drincker pusch, även om det råkar vara över 7 månader sedan sist...
      Får se om jag skall försöka använda dem lite. Annars går ju glögg också bra :-)

Comment

vänta nu, varm glögg i dessa fina glas, verkar det säkert?
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Neej... kanske ljummen...
          Vi får se, pusch får det nog annars bli :-)

Comment

Visst drack man varm punch förr?
            Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Jo, före ca 1850 är den varm, fast den serverades ju ur bål, så jag antar att den oftast var lagom ljummen...
              Har hört några skrönor om varför man gick över till kall, men minns dem inte nu, måste nog kolla när jag kommer hem...

Comment

Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                Jo, före ca 1850 är den varm

Jag är nog antik. Jag dricker ALLTID varm punch till ärtsoppan.
                Jättegott.

Comment

Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg

Jag är nog antik. Jag dricker ALLTID varm punch till ärtsoppan.
                  Jättegott.
                  Där hjåller jag verkligen med Kecke. Och den skall inte vara ljummen utan verkligen varm så att alkoholen sticker i näsan.
                  DG

Comment

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                    Där hjåller jag verkligen med Kecke. Och den skall inte vara ljummen utan verkligen varm så att alkoholen sticker i näsan.
                    DG
                    Attans, nu fick du mig sugen på punsch oxå! men allvarligt talat, punchbägare ska väl vara betydligt vidare och grundare?!!!

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                      Attans, nu fick du mig sugen på punsch oxå! men allvarligt talat, punchbägare ska väl vara betydligt vidare och grundare?!!!
                      Titta in så skall jag bjuda på punch. Jag har låga Orreforsglas med grepe att dricka den ur. Välkommen.
                      Lasse

Comment

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                        Titta in så skall jag bjuda på punch. Jag har låga Orreforsglas med grepe att dricka den ur. Välkommen.
                        Lasse
                        Tackar! och kan jag få se glasen först kanske

Comment

Jag dricker också gärna varm pusch, även utan ärtsoppa, men det där med låga vida punschglas tyckte jag lät fel - tycker mig ana en tragisk utvecklingslinje bland mina puschglas....
                          Bifogade filer

Comment

Working...
                          X