Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gustaviansk eller empire?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Gustaviansk eller empire?

Ja hvor gammel skal vi tro at dette lille glas er? Jeg har haft det længe og endnu ikke drukket af det - jeg må tage det ibrug. Min kone har pakket alle mine glas væk - de står i flyttekasser. Dog dette ville jeg have frem. Nu skal det bruges - lidt lille 6,5cm høj diameter 5,5cm.
    Guilande slbning, rand klippet med sakt. Knækket navle. slid under bund og underlig nok også på udvendig side af glas ved bund.

Men hvor gammelt og evt hvorfra?
    Bifogade filer

Blir lite nervös när jag ser den bården. Slitaget, hur känns det?

Comment

Der er ingen grund til slidtage rundt om bægeret. Slidtage i bund - under bund - er slid. Den er ikke påført med vilje, men er slid.

Comment

PÅfallande lik Rejmyre Antik... Undrar om den är så gammal?

Comment

Ja det ligner samme glas. Mit er 6,5cm høj - lidt lille for et whiskeyglas, men selvfølgelig en w. uden is og vand.
          Det forklarer den slebne rand rundt på siden - opvask i maskine. En illusion bristet?..

Comment

Glaset är ur Reijmyres glasservis Antik.

Antik är bara namnet på serien och betyder inte att det är antika glas. Servisen är brukets mest populära under senare hälften av 1900-talet och fram till i dag och den produceras fortfarande.

Många tror felaktigt att servisen har antika anor men så är inte fallet. 1953 lades Eda glasbruk ner och då köpte Reijmyre en hel del utrustning därifrån. Bland annat medföljde ett ett glas med ett slipat mönster som ansågs intressant. Reijmyre hade ett glas som kallades Roy och på detta glas slipades ett liknade mönster som det som fanns på "Edaglaset". Detta glas blev mycket populärt och snart utökades antalet glas så inom några år hade man en komplett servis och det är den som sedan kom att kallas Antik.

Glaset på bilden ovan ser ut att ha ett ovärmt puntelmärke och är i så fall inte tillverkat senare än omkring 1970. Det ser ut att vara Gerhold Kessmeijmer som slipat mönstret, jag känner igen hans "handstil".

Comment

Min gissning på glaset hade blivit 1870 talet
              Hirvi
              SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Dom glasen som jag sett ur serien reijmyre antik är starkt rökfärgade och helt döda i glasmassan,detta glaset ser ju onekligen bättre ut men bara baserat på bilden.

Comment

Ser ut som en äldre kasgravyr tycker jag,
                  man ser ju hur handarbetat glaset är
                  Hirvi
                  SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Der er ingen tvivl om at glas er slebet for hånd. Og at det er lavet af en glasmager. Selv ville jeg tage det for et antikt glas, men jeg kan se på Peters link at mønster er det samme.
                    Så bliver sagen straks anderledes. Jeg går ud fra, at R. ikke laver glas til 150kr - som er pustet af en glasmager og derefter slebet for hånd.
                    Glasmassen er heller til at tage fejl af - men.....
                    Ligesom rand er klippet med en saks.

Jeg forstår bare ikke, at R. kan lave det glas - og salgspris er 150,- det hænger ikke sammen.

Comment

Jag kan säga att jag tycker att glasen ibland är svåra att känna igen som nya när man inte har gamla att jämföra med...
                      Köpte ett punschglas i den här serien för någon månad sedan, var väl skeptisk redan i affären men det kostade bara 5:- så jag tog med det ut - väl ute såg jag ju att det var nytt, så det blev kvar i Halland...
                      Har ju inga bilder att lägga ut just nu, men tänkte bara säga att alla nyproducerade glas i den här serien inte har den där starkt rökfärgade massan som T.N. pratar om - har sett dem med, men ibland är det lite knepigare.
                      Fast massan är ju i allmänhet helt felfri, och i närmare granskning syns det ju att dom är nya - fast med slitage som på hoses glas kan det vara svårt...

Comment

Tog en bild och testade utan blixt- Glaset är ett vinglas, vitt ej färgat glas med totalt felfri glasmassa med värmt puntelmärke ur Reijmyres servis Antik.
                        Bifogade filer

Comment

I mina ögon var det stor skilnad, det sista har ju mera nykänsla
                          det bilderna visar.
                          Hirvi

Comment

Min avatar är inte ur serien Antik.
                            Jag hittar inte tråden där dom finns med.
                            --eller hur det nu va.

Comment

Här är bild på mina Rökfärgade Rejmyre Antik.
                              Bifogade filer
                              --eller hur det nu va.

Comment

Working...
                              X