Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Äldre glas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Äldre glas

Hej ! Är intresserad av att få veta så mycket som möjligt om dessa snapglas samt den målade karaffen eller vasen. I det etsade snapsglaset står det "Tack för snappsen"
    Bifogade filer

första glaset på översta bilden påminner om "Rydbergglasen"

Comment

Tack för ditt svar och vad jag kunde se när jag letade vidare så är det nog så. Just detta glas tappade jag från 1m höjd rakt ner i golvet när jag fotade. Starka glas man gjorde på den tiden(det höl)!

Comment

Karaffen är en vattenkaraff dekormålad med porslinsfärg. Det brukar höra till ett vattenglas som sattes upp och ned över den.
        Har samtliga snapsglas bruten puntel? Har lärt mig, tror jag, att de glas som dessutom har en fot, vars övergång till benet är högre, d.v.s som de två till vä. samt den längst till höger, är av äldre datum. Sammantaget tror jag mig kunna säga att samtliga glas är från sista kvarten på 1800-talet. Slå mig, ni som säger att jag har fel!
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Tack för det svaret. Samtliga glas har en bruten puntel. Enligt översta bilden så har glas nr.1 o 3 en "pärla" i botten samt att foten på glas 3 är annorlunda.

Comment

Tror som Äjth - alla glasen ligger ca 1875-1900.
            Dom har förutom som Äjth säger också lite smalare och spetsigare cuppor än tidigare.

Tror karaffen är från samma tid.

Comment

Tack för hjälpen! Hur ser man om glasen är från 1800-1840 osv. Karaffen vet man var den kan vara gjord?

Comment

kolla i tråden 1800-talsglas, där finns ganska mycket olika varianter på 1800-talsglas, en del som är lite äldre också...
                (tråden hette visst något annat; var länge sedan jag gjorde inlägg där, få se om någon annan hittar den...)

Comment

Här är den länken.

Comment

Tack för er hjälp!

Comment

Working...
                    X