Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hvad har jeg købt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hvad har jeg købt?

Hej venner, det er længe siden jeg har været her men.. nu har jeg tre spørgsmål til jer!
    Hvem er forgiveren, hvor gammel er den og hvorfor er der to
    graveringer i bunden?

Jeg VED at jeg har set den før, men hvor
    Tak for hjælpen!
    mvh,'
    a40ty
    Bifogade filer

N står ju för Nils Landberg, och dekoren är samma som på karaff modell N2190 (finns i kuranten från 1940), men denna karaff har en annorlunda (närmast cylindrisk) propp. Karaffen ovan är dock av modell HA 2495, dvs en modell av Hald. Detta förklarar möjligen den dubbla märkningen, som alltså på sätt och vis är logisk, men min gissning är att den undre märkningen har tillkommit senare av någon anledning...

Comment

översta signaturen är korrekt. Den andra är lite otydlig men som jag ser det nu inte som den ska.

Comment

For mig, virker det som om den første signatur er den rigtige dvs. den sidder der hvor den skal. Den anden virker " forkert".. hvorfor signere den lige der, på den korte side? Der står, jeg tager luppen frem.. slarvigt skrevet ( håber det er korrekt svensk, beklager hvis ikke korrekt)
        "orrn??ons H.A 2495" Der står altså ikke Orrefors. Hmm?

Comment

Signaturen är helt korrekt men har tillkommit vid två olika tillfällen. Karaffen såldes både med och utan dekor. Var från början utan dekor där av HA märkningen. Tagit den från lagret och då har man tillfört den graverade dekoren av Landberg och satt dit en ny märkning.

Comment

Mange tak, Börje! Flasken er af Hald og dekoren af Landberg, det er en sjov detalje

Er det noget man gjorde regelmæssigt, og med andre flasker?

Comment

Det räcker med en snabb bläddring i kuranterna för att få se just denna Hald-flaska med ett flertal olika dekorer, så ovanligt var det nog inte...

Comment

[QUOTE=cjf;97371]Det räcker med en snabb bläddring i kuranterna för att få se just denna Hald-flaska med ett flertal olika dekorer, så ovanligt var det nog inte...[/QUOTE]

Det havde jeg ikke regnet med
                Jeg var bare ikke klar over at man "blandede" på denne måde men det er logisk nok når jeg tænker på det.

Comment

det vet i katten alltså, C9=1961, den andra signaturen ser inte ut som andra märkningar från den tiden. För mig är den modernare. Strunt samma, det påverkar inte priset nämnvärt.

En formgivare till själva glaset och en till gravyren förekommer. Dock är det mycket sällsynt med dubbelsigneringar som denna.

Comment

Den dubbelsignering var primær årsag til at jeg købte den.. jeg var nysgerrig

Comment

OK, håber at I kan hjælpe mig lidt mere..
                      Ifølge "Svenska Glasbruken Produktionskataloger 1915 - 1960" ser Nils Landbergs motiv lidt anderledes ud end på min karaffel. Det vil sige at fyrtårnet og skibet står omvendt i kataloget......
                      Ikke at det gøre noget, jeg er bare nyfiken. Kan man tage noget og bare lave om på det?

Comment

En teori

Om jag minns rätt från när jag satt och studerade min storebror som var glasgravör, utbildad på gravörskolan i Orrefors, så hade gravören konstnärens motiv kalkerat på ett tunt papper. I detta papper stacks med en nål ett antal små hål i mönsterkonturerna. Motivpapperet lades på glaset och man gnuggade på det med en pulverfärgad dyna. Då blev mönstret överfört på glaset med prickade konturer. Dessa prickar fylldes sedan i med en färgpenna. Sedan vidtog själva graveringen med koppartrissorna.

Härvid kan det vara lätt gjort, att oavsiktligt eller avsiktligt vända mönsterpapperet på det ena eller andra hållet. Kanske gjordes sjömannen i ett moment med ett separat papper samt fyren och båten i ett andra moment.

Gravöryrket och tekniken med glasgravyr beskrivs utförligt på sid. 217 - 222 i boken Orrefors - Ett hundra år av svensk glaskonst.

Comment

Mange tak, Rebello! Det kan sagtens være forklaringen
                          Og tak for tipsen om bogen; jeg må købe den.

Comment

Ungefär som Rebello anger har jag själv provgraverat på Orrefors. Gick bättre än väntat, heheh

Comment

Ursprungligen postat av daniel s Visa inlägg
                              Ungefär som Rebello anger har jag själv provgraverat på Orrefors. Gick bättre än väntat, heheh
                              Vis hvad du har graverat!

Comment

Working...
                              X