Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ålder på snapsglas?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ålder på snapsglas?

Någon som känner igen snapsglaset? Hur gammalt ungefär? Lite snett och med sliringar i kuppan, luft i benet, runt puntelmärket ser man tydliga"streck"(eller vad jag nu ska kalla det) som liksom snurrat runt... svårt att förklara. Men det syns lite av det på ena bilden. I kuppan känns det en ordentlig knöl, kanske från luftbubblan som är under?
    Bifogade filer

Snyggt!
    Fast jag undrar om det är så gammalt - eller gammalt och gammalt, om jag tittar på foten skulle jag gissa på runt 1900 - kanske sent 1800-tal, men som historisk replika - den är lite för lik riktigt gamla glas för att jag skall tro att det är historicerande 1800-tal, så jag gissar nog på tidigt 1900-tal eller runt 1900.

Det ser väl avfärgat ut. Kan vara intressant att se om det är någon som tror något annat.

Comment

Ursprungligen postat av LiB Visa inlägg
      Någon som känner igen snapsglaset? Hur gammalt ungefär? Lite snett och med sliringar i kuppan, luft i benet, runt puntelmärket ser man tydliga"streck"(eller vad jag nu ska kalla det) som liksom snurrat runt... svårt att förklara. Men det syns lite av det på ena bilden. I kuppan känns det en ordentlig knöl, kanske från luftbubblan som är under?
      Visst är det även luft i benet (i balusterdelen) Ditt glas är vackert och förefaller påkostat. Jag har ett liknande med fyra kulor ist. f. två, men jag ser att ditt glas har en mkt bättre kvalité och är säkert tidigare. Mitten på 1800-talet blir min gissning.
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ja Äjth, det är luft i benet också. Ska försöka ta bättre bilder en annan dag!
        Glaset är inte klart eller gultonat som det kanske ser ut på bilderna.

Comment

Working...
        X