Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ännu en karaff [ID:Hovmantorp]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Ännu en karaff [ID:Hovmantorp]

Ja här kommer ytterligare en karaff, denna gången med en fisk på. Fisken är målad på "båda sidor", allts om man kollar genom glaset så är den målad även där. Tyckte den var lite rolig så jag var tvungen att köpa den.

Nån som vet något om den?
    Bifogade filer
    ---------------------
    Mvh Andreas Sandö

Har för mig att det sitter en etikett med Johansfors på de karaffer med guldmålad dekor som jag har ärvt. Har ingen aning om var de är på vinden så jag kan inte plocka fram dem men de har liknande dekor.
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Karaffen är tillverkad på Hovmantorps glasbruk, slutet 50t.

Comment

Ursprungligen postat av KrB. Visa inlägg
        Karaffen är tillverkad på Hovmantorps glasbruk, slutet 50t.
        Okej, kanonbra. Du råkar inte veta vem som formgivit den?
        Tack för hjälpen iaf.
        ---------------------
        Mvh Andreas Sandö

Comment

Hovmantorp är rätt men tiden är 1930-talet då bruket hette Hovmantorps Nya Glasbruk. Det är så kallad bruksdesign, alltså ingen känd formgivare.

Comment

Ursprungligen postat av CBA Visa inlägg
            Hovmantorp är rätt men tiden är 1930-talet då bruket hette Hovmantorps Nya Glasbruk. Det är så kallad bruksdesign, alltså ingen känd formgivare.
            Okej, kan du förklara "bruksdesign" lite närmare, det begreppet kände jag inte till. Tack för infon iaf.
            ---------------------
            Mvh Andreas Sandö

Comment

Ursprungligen postat av sandö Visa inlägg
              Okej, kan du förklara "bruksdesign" lite närmare, det begreppet kände jag inte till. Tack för infon iaf.
              Det kan vara disponenten eller hyttmästaren eller någon annan på bruket, till exempel någon glasmålare, som kommit på ett mönster. Möjligen kan också någon kund ha haft önskemål som man tagit hänsyn till. Att klara ut vem som står bakom formgivningen är i allmänhet svårt eller omöjligt.

Comment

Ursprungligen postat av CBA Visa inlägg
                Det kan vara disponenten eller hyttmästaren eller någon annan på bruket, till exempel någon glasmålare, som kommit på ett mönster. Möjligen kan också någon kund ha haft önskemål som man tagit hänsyn till. Att klara ut vem som står bakom formgivningen är i allmänhet svårt eller omöjligt.
                Okej, tack så jättemycket för den infon.
                ---------------------
                Mvh Andreas Sandö

Comment

Working...
                X