Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Karaff

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Karaff

Inköpte denna karaff för ett tag sedan. Jag fastnade stenhårt för den. Den är 27 cm utan propp, och som det förhoppningsvis syns på bilden, så går den "ihop" på mitten. Skulle vara tacksam för lite hjälp med vad är det för slags karaff, någon som ev vet vart den är tillverkad?
    Tack på förhand
    Bifogade filer

Det ärvad man kallar en "kluckaflaska". Har väl inte sett den så ofta med inslipad propp, varför jag tror att den inte är så ruskigt gammal. Finns det någon märkning under?
    DG

Comment

ser ut som en kluckflaska från holmegaard 1950-60tal
      behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Nej, det finns inget i botten, förrutom puntelmärket. Skickar med en bild.
        Bifogade filer

Comment

Har kollat runt lite nu på Holmegaards karaffer på nätet. De är mycket lik min karaff. Men jag har inte kunnat finna någon med min propp. Holmegaards karafferna har runda proppar, min är platt. Kan det vara så att det inte är orginalproppen? Slitningen av proppen är identisk med själva karaffens, så det känns lite långsökt.

Comment

Det var många glasbruk som gjorde dessa. Även en del glasarbetare gjorde sådana på sina raster. Utan märkning kan det vara svårt att komma på var den är gjord.
            DG

Comment

Verkar inte som om proppen är original till karaffen! Inslipningen stämmer inte överens på propp och slipmärkena i karaffens hals. Sitter den stadigt eller känns den ranglig i halsen...?

Comment

Den är helt ok, men skakar man karaffen med ploppen i så låter det.

Comment

mina karaffer men originalpropp läcker inte men den jag har som inte är original läcker. du kan ju prova. jag vet inte om detta är genomgående för alla karaffer men det känns ju som att de borde vara ordentligt täta...

Comment

*s* en stor fördel om de är täta!

Comment

Den läcker inte.

Comment

jag tror inte att det är originalproppen den sitter aldeles för högt i öppningen det är inte svårt att slipa in en propp i glas med diamantbryne desto värre med sodaglas och kristall jag tror fortfarande att det är en holmegaard
                        behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Working...
                        X