Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Små glas, formblåsta?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Små glas, formblåsta?

Jag kom över ett gäng snapsglas på min senaste loppisrunda. Två tydliga skarvar, planslipad botten. Är de formblåsta? Ålder skulle oxå vara kul att veta!
    Bifogade filer

Dom är säkert pressade, skarven går ända upp till mynningen,
    eftersom dom är slipade i botten, har det nog varit järnpuntel, där dom
    värmt bort fnaset, det blir ju lite märke från järnpuntel oxå,
    så då har dom slipat botten, ålder får någon annan ta,
    1900 talet är det ju
    Hirvi
    Last edited by Hirvi; 2009-01-28, 20:45.
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Det är nog som Hirvi säger pressat, troligen en enklare variant av ett sånt här snapsglas.
      Facettslipningen är som populärast ca 1860 och några årtionden framåt men hur gammalt ditt glas är är svårt att säga utan att hålla i det men nog skulle det kunna vara sent 1800-tal
      Bifogade filer

Comment

När det gäller drickglas så blir ju facettslipning och imitation av facettslipning stilbildande för hur ett drickglas skall se ut för lång tid framöver...

Finns ju massor med senapsglas med "fejkslipning" från 1900-talet. Legions facetter är slipade - Karins pressade. Tror absolut det här är ett 1900-talsglas.
        Är botten planslipad? Är botten slipad har nog glaset alla fall lite ålder, fast jag vill nog gärna se den först - på bilden tycker jag att det liknar ett maskinblåst glas...

Comment

Håller med om att Karins glas inte ser så gammalt ut men hon skriver ju att det har planslipad botten vilket ställer till det lite i tankebanorna, varför skulle man lägga ner tid och resurser på att planslipa botten på ett maskinblåst glas?

Comment

Håller med....
            Är bara inte helt säker på att botten verkligen är planslipad. Skulle vilja se bild på den...

Comment

Här kommer en bild på botten och på nedre delen av glaset.
              Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av karin p-v Visa inlägg
                Här kommer en bild på botten och på nedre delen av glaset.
                Om botten är planslipad, drar du ett finger över och känner att botten är helt plan och slipad, den har skarpt avgränsad yta mot resten av det blåsta glaset, samt en särskilt glans på ytan.
                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Av bilden att döma så

Ser den inte riktigt ut att vara planslipad..
                  The future is unwritten lets create tomorrow

Comment

Tycker det ser ut som botten är konkav, men det är svårt att se.
                    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Bilden är nog för suddig för att jag skall kunna säga något säkert, men tycker väl inte riktigt att den ser slipad ut.
                      Om man håller en slipad yta mot ljuset och tittar noga skall man kunna se tunna tunna ränder efter sliptrissan.
                      Försökte fota en slipning själv för att visa som jämförelse, men inga bilder blev riktigt bra, kanske kan försöka igen när jag får tid...

Comment

Attans att jag inte ska kunna ta en bra bild på botten! Den är inte konkav, helt slät och blank på undersidan. På några kan man svagt ana tunna ränder, cirklar. Jag tror inte att de är maskingjorda, efterssom både höjden och den invändiga bottendiametern skiljer sig åt mellan glasen.

Comment

Runda ringar i botten tyder på pressade glas,
                          även om dom är olika invändigt tyder det på pressat, beror på hur mycket glas man klipper av till formen.
                          Hirvi
                          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Om det finns koncentriska ringar i bottnen är den inte slipad.
                            Det kan vara pressglas, men just maskinblåst glas brukar få sådana cirklar i bottnen.

Comment

Working...
                            X