Jag kom över ett gäng snapsglas på min senaste loppisrunda. Två tydliga skarvar, planslipad botten. Är de formblåsta? Ålder skulle oxå vara kul att veta!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Små glas, formblåsta?
Collapse
X
-
Dom är säkert pressade, skarven går ända upp till mynningen,
eftersom dom är slipade i botten, har det nog varit järnpuntel, där dom
värmt bort fnaset, det blir ju lite märke från järnpuntel oxå,
så då har dom slipat botten, ålder får någon annan ta,
1900 talet är det ju
HirviLast edited by Hirvi; 2009-01-28, 20:45.SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/
-
Comment
-
När det gäller drickglas så blir ju facettslipning och imitation av facettslipning stilbildande för hur ett drickglas skall se ut för lång tid framöver...
Finns ju massor med senapsglas med "fejkslipning" från 1900-talet. Legions facetter är slipade - Karins pressade. Tror absolut det här är ett 1900-talsglas.
Är botten planslipad? Är botten slipad har nog glaset alla fall lite ålder, fast jag vill nog gärna se den först - på bilden tycker jag att det liknar ett maskinblåst glas...
Comment
-
Om botten är planslipad, drar du ett finger över och känner att botten är helt plan och slipad, den har skarpt avgränsad yta mot resten av det blåsta glaset, samt en särskilt glans på ytan.Ursprungligen postat av karin p-v Visa inläggHär kommer en bild på botten och på nedre delen av glaset.Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
Bilden är nog för suddig för att jag skall kunna säga något säkert, men tycker väl inte riktigt att den ser slipad ut.
Om man håller en slipad yta mot ljuset och tittar noga skall man kunna se tunna tunna ränder efter sliptrissan.
Försökte fota en slipning själv för att visa som jämförelse, men inga bilder blev riktigt bra, kanske kan försöka igen när jag får tid...
Comment
-
Attans att jag inte ska kunna ta en bra bild på botten! Den är inte konkav, helt slät och blank på undersidan. På några kan man svagt ana tunna ränder, cirklar. Jag tror inte att de är maskingjorda, efterssom både höjden och den invändiga bottendiametern skiljer sig åt mellan glasen.
Comment
Comment