Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Glas med matslibning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Glas med matslibning

Jeg har et enkelt glas som er i rødvinsstørrelsen. Slebet i ovaler samt 3-kanter. Kan nogen her give mig et bud på hvor gammel det glas er? Og måske oprindelse. det har selvfølgelig de almene kendetegn. klippet rand, enkelte urenheder i glasmassen samt knæk-mærke under bunden. Desuden er fodrand ganske let slidt.
    Bifogade filer
    Last edited by hose; 2006-07-05, 21:18.

Mycket trevligt glas med lambrekäng dekor. skulle kunna tänka mig kring 1850.
    Kanske tidigare.

Comment

Tak skal du have Lars
      Det var AF der foreslog mig at prøve.
      Jeg ville forvente at glas var fremstillet noget senere omkring 1920. Jeg går ud fra, at det er culpa/fod som får dig til at skrive 1850.
      Ja det ville jeg ikke have gættet på, men jeg har ikke noget at have min formodning i.
      Så tak for svaret.

Comment

När man ser foten tänker man, runt år 1900, kanske senare. Men med tanke på att glaset är blåst i "två poster" börjar man fundera. Sannolikt är det som L. K. skriver. Den som vill ha ett svårt liv väljer att samla på gamla glas, för hur kan någon av kvinna född veta hur det förhåller sig?
        --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Den förtjockade foten tillsamans med dekoren tyder nog snarare på att det är ännu lite tidigare än 1850. Men det är självklart svårt att bedöma utifrån ett foto.

Jag får kontra med en bild ur en nyinköpt bok. Trinkgläser vom ausgehenden mittelalter bis zur frühen moderne
          Utifrån bilden, kan ni åldersbestämma detta glas. Jag tycker för övrigt att det är underbart. Hur kan man komma på idén att måla en fluga på ett glas. Inte på något vis överdekorerat.
          Bifogade filer

Comment

Hoses glas foten tjock som tusan, tycker inte detta är nägon finess i detta fallat och på så pass gamla glas som 1830 och äldre vill man ha finesser.
            Dom glas jag sett från den tiden och äldre är ytterst charmiga vilket man inte kan säga om detta glaset.
            Man undrar när folk skall lära sig att gamla prylar och då speciellt glas med ålder har en speciell inneboende skönhet.
            För min del skippar jag för det mesta saker som som inte besitter detta kriterium.
            Kallins glass "besitter" så det får man godkänna. En av finesserna med gammalt glas är dess tunnväggighet.
            Mycket av den konstnärliga känslan har nog runnit av folk i dagens läge.

Comment

Kallin: Inte för att jag kan något om glas, men om det varit porslin istället för glas hade jag daterat den till 1725-1750 någonstans. Enkel barockform med inspiration från Kina, guldkant och flugdekor. Allt stämmer... Flugorna hade också en "praktisk funktion" eftersom deras huvuden dolde små missar i glasyren. Kanske är det en knöl i glaset precis där flugan sitter? Eller en svart fläck?

Comment

Glaset jag visar bild på är från 1820-talet ungefär. Anton Kothgasser Wien.

Comment

Passar på att fråga om detta glas när
                  det ändå visas gals av olika slag.
                  Höjd 13 cm. slipat och graverat, bortslipat
                  puntelmärke och fyrkantig fot
                  Vet någon ålder och ev. ursprung?
                  Bifogade filer

Comment

Tulipanform det "lugter" af gammelt glas. Rigtig gammel ikke - tidlig 1800.

Comment

I detta faller "vet" jag inte men känslan säger 1860. För gissning lik Hose är en omöjlighet. Klassen är det inget fel på!
                      Jag är nu hundra på att det är 1860, allt annat avfärdar jag som nonsens.

Comment

Det sista glaset som visas här, är mycket svårbedömt. Helt klart är det ett högre ståndsglas. Det jag kan säga rent spontant är att jag idag inte skulle köpa det om det salufördes på ett mässbord för 800 kr, kostade det någon hundring så skulle jag nog tänkt om. Det har den rätta formen men det kan vara en pastisch.

Bifogar en bild på en samling glas som ingår i Hadelands modellsamling från 1856. Notera utförandet på glaset i främre raden längst till höger.
                        Bifogade filer

Comment

Egeløvsfrisen bruges frem til 1900 i danmark. Den averteres fra Conradsminde 1840.
                          Jeg har iøvrigt fundet mit glas i en glat form. Conradsminde katalog 1840 udbyder det som "Viinglas med glat stilk". Formen er hentet fra tidligere vinglas fra Norge og laves på såvel Gjøvik som Holmegaard

Comment

Ulferic
                            Jeg har fundet nogle glas fra Myhlenberg "Snapseglas, klokkeform" samt Conradsminde katalog 1840 "Snapseglas, riflede, med udböiet Kant"
                            De er ikke som dit, men med samme form på glasset.
                            Holmegaard har i katalog 1853 et madaraglas.
                            Det kunne tyde på at formen er fra midt 1800.

Comment

se det første glas jeg viser. Kik så her - skal jeg tro det?

Comment

Working...
                              X