Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Roliga glas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Roliga glas

De här fann jag på ett loppis för många år sen. Inget värdefullt eller så men jag tyckte de var så...annorlunda och roliga. Ville bara visa och se om kanske fler har sådana. Allt måste ju inte vara antikt
    Bifogade filer

Roliga..Parismotiv är det va? har aldrig sett såna..det ser ut som ..sitta i bersån en varm sommardag o dricka cider -glas

Comment

Vad jag kan minnas så ser de misstänkt lika ut som ett par glas jag också har. Ska kolla närmare på dem, de står undanstoppade i källarförrådet.
      ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Comment

När jag ser sådana här dekorerade glas ser jag framför mig tjejor som satt på övertid om kvällarna i Flygsfors och målade vanliga släta glas. Målningen utfördes med silkscreentryck (rätt stavat?) Ett ganska enformigt jobb tror jag. De släta glasen var nog senapsglas med ett mönster på Jag hade nog något i min ungdom men jag har inte hittat något
        Det var andra jobb som utfördes på kvällarna också. På ett ställe så böjdes plana glasrondeller till skålar som skulle bli taklampor. Lite avsides satt det en person som borrade hål i taklampor. Han hade en borrmaskin som liknade en pelarborrmaskin där man hade ett hemtillverkat borr gjort av ett kopparrör som det sågats två "jack" i Man använde sedan karbodorundumpulver (idag kallat kiselkarbid) uppslammat i vatten som skärmedel. Hans jobb var lite vid sidan av andra jobb på kvällen, för det lät verkligen illa. Vad jag minns så hade man inte hörselskydd heller på den tiden.
        Ursäkta det här var ett litet sidospår från Dina glas.
        Lasse

Comment

Jag var tvungen att gå och rota lite i källarförrådet och minsann var det inte exakt lika dana glas! Ett med gul och ett med rosa fot. Oupppackade, med en prislapp från Åhlens på 49:-. Inte franska som man kan tänkas tro av motivet utan tillverkade i England.
          ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Comment

Kunde inte låta bli att skratta här när jag läste att de såldes av självaste Åhléns! Men de är roliga glas och man kan dricka mycket gott i dom....det behövs inte fina kristallglas för det inte

Comment

Ursprungligen postat av Eaglewoman Visa inlägg
              Kunde inte låta bli att skratta här när jag läste att de såldes av självaste Åhléns! Men de är roliga glas och man kan dricka mycket gott i dom....det behövs inte fina kristallglas för det inte
              Åhja Åhlens e inte bara dåligt..mina absoluta favorittallrikar härhemma är ett gäng fyrkantiga tallrikar i härligt blått som tillverkats för Åhlens en gång i tiden..

Comment

Om jag inte minns helt tokigt så är glasen en födelsedagspresent som jag fick för ett tjugotal år sedan. Helt jättebilliga var de ju inte heller, 49:- för ett kvartssekel sedan vad motsvarar det idag? Ett par hundra?

Comment

Ursprungligen postat av brodertuck Visa inlägg
                  Om jag inte minns helt tokigt så är glasen en födelsedagspresent som jag fick för ett tjugotal år sedan. Helt jättebilliga var de ju inte heller, 49:- för ett kvartssekel sedan vad motsvarar det idag? Ett par hundra?
                  Om jag inte minns fel kostade en stor stark på puben drygt 30:- då.
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ursprungligen postat av engelsson Visa inlägg
                    Åhja Åhlens e inte bara dåligt..mina absoluta favorittallrikar härhemma är ett gäng fyrkantiga tallrikar i härligt blått som tillverkats för Åhlens en gång i tiden..
                    Jag menade inte att föringa Åhléns utan det att jag trodde de var utländska!

Comment

Ursprungligen postat av Eaglewoman Visa inlägg
                      Jag menade inte att föringa Åhléns utan det att jag trodde de var utländska!
                      Aha förlåter dig bums om du förlåter mig för att jag inte fattade vad du menade

Comment

Ursprungligen postat av engelsson Visa inlägg
                        Aha förlåter dig bums om du förlåter mig för att jag inte fattade vad du menade
                        Klart du är förlåten! Jag är nog inte så lätt att förstå sig på ibland
                        Det komiska för mig här var ju att svaret låg närmare en än vad man trodde. I det här fallet Åhléns i Sverige isf tex Paris

Comment

Ja svar kan vara oväntat enkla...tyckte dina glas var charmiga...gav sommarkänsla..

Comment

Working...
                          X