Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Högt snapsglas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Högt snapsglas

Det här är det högsta snapsglaset som jag har! Har en snygg tredelad spiral i benet, och är 23 cm högt. Har en del slitage under foten men tror inte att det är någon högre ålder, någon som vet vilket glasbruk som gjorde de här? Skriver som Äjht, novemberväder så korttagningen får bli därefter.
    Bifogade filer
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Tips Tingeling. Ser att du har paint som bakgrund, tryck ctrl+f eller visa bitmap under visamenyn, så blir hela skärmen vit. För att komma tillbaka är det bara att klicka på musen eller en tangent. För glasfotografering verkar det här vara rätt melodi, det var väl Sladden som började med det tror jag.
    ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Comment

Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
      Det här är det högsta snapsglaset som jag har! Har en snygg tredelad spiral i benet, och är 23 cm högt. Har en del slitage under foten men tror inte att det är någon högre ålder, någon som vet vilket glasbruk som gjorde de här? Skriver som Äjht, novemberväder så korttagningen får bli därefter.
      Ett trevligt glas som jag saknar i min samling, så jag är lite avis. Jag vet att många glasarbetare gjorde sig egna höga glas med luftspiral i benet. Jag har faktiskt varit hemma hos Gustav Bergqvist en gång i min ungdom. Han hade ett sådant glas som stod på golvet Han sa att han tog en sup i det varje julafton. Det var nog en 70-80 cm högt.
      Lasse

Comment

Tack för tipset,brodertuck!

Det stog 2 st snapsglas på bordet och jag tog båda,gör jag mig av med något så får du en Lasse! Jag som inte ens dricker snaps behöver egentligen inte fler glas

Har sett högre varianter och har någonstans i bakhuvudet för mig att de kom från Glimma men på gamla dar så har jag fått teflonminne, här är det inte mycket som fastnar längre. Annars verkar det besvärligt att dricka ur ett glas med 70 cm högt ben, då man köra med sugrör.
        Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Både Glimma och Trelleborg har gjort sådana glas.
          I’m a real mean bitch!

Comment

Hovmantorps gamla glasbruk. Glaset är 22 cm högt.
            Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av CBA Visa inlägg
              Vad är det för ålder på detta?
              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Bruket var i verksamhet mellan 1861 och 1878.

Comment

så pass gammalt!! men det finns alltså en uppsjö nyproducerade oxå? Är det slipat puntelmärke på ditt glas CBA?

Comment

Även Johansfors gjorde spiraler. Har några saker där etiketten finns kvar.

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                      så pass gammalt!! men det finns alltså en uppsjö nyproducerade oxå? Är det slipat puntelmärke på ditt glas CBA?
                      Nej, det är oslipat.

Comment

Nej, det är oslipat.
                        Läckert glas!!

Comment

Stora glas, detta har ni sett på hemsidan,
                          kanske inte alla, bra storlek har det,
                          nästan som glasen Lasse C pratade om
                          Hirvi
                          Bifogade filer
                          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Tiiverkningsår?

Har också ett sådant glas. Vet du när det är tillverkat?

Bifogade filer

Comment

Enormt snapsglas

Har ramlat över detta enorma snapsglas som till viss del påminner om Rubenglasen av S P-M. Glaset är 16 cm högt och kupans diameter är 10 cm. Jag tror glaset har en del år på nacken efersom det är väldigt slitet undertill på foten.
                              Bifogade filer

Comment

Working...
                              X