Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Senaste kaffekoppinköpet

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Senaste kaffekoppinköpet

Hur gammal kan den här vara?
    Bifogade filer
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Det var en läcker tekopp, som jag antar att det är, från ngt tedrickande land, kanske Turkiet, Iran etc.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Hur stor är den?

Comment

Jag skulle gissa på tidigt 1800-tal som tillverkningstid och att de är gjorda i mellaneuropa eller på de brittiska öarna. Har sett mer glas från mellaneuropa med pålagd färg/förgyllning än från Irland/England. Kanske att det kan vara för Glühwein som de är tänkta från början? Det skulle ju i varje fall passa bra i dessa tider!

Comment

Tycker också att det känns som tidigt 1800-tal.

Comment

Låter bra med tidigt 1800! Har en liten men stadigt växande kaffekoppsamling och det blir mest den äldre varianten som köps även om det här den enda i glas. 8 cm hög är koppen, och det är förgylld kant. Inget påmålad guld som det är på glas från sydligare nejder men jag har heller ingen känsla från vilket land den kan komma så det står öppet för gissningar. Lite klumpig känns den, tjock glas i hänkeln.
            Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Working...
            X