Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gammalt vinglas, tror jag...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Gammalt vinglas, tror jag...

Ingen vas iaf...
    Hej, vad tror ni om ålder på detta glas?
    Det är varken lätt eller roligt att fota glas, det blir ju inget bra! Men jag är relativt stolt över fotot där man ser glasets "drivningsränder" i skuggan
    Hoppas någon kan upplysa mig om ålder samt ursprung. Jag tror att detta glas är en "oldtimer". Tack på förhand.
    Bifogade filer
    Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

Hej, är bilderna för dåliga kanske? Det kanske inte går att säga något om detta glas pga den dåliga kvaliteten på mina bilder. Det som ser ut som skräp i foten är luftbubblor. Jaja, hoppas nån vet nåt. MVH

Comment

Vet inte riktigt vad du menar med "gammalt" - att det har sprängd cuppa skulle ju ha sagt att det inte hade varit tillverkat särskilt långt tillbaka på 1800-talet.

Utifrån modellen ser jag ju också att det är ett 1900-talsglas. Ser ut att vara 30-50-tal om jag ser det hela rätt - kanske någon som kan 1900-talsglas bättre kan känna igen det?

Comment

1800-tal är gammalt i min värld.

Tack FBQ för att du tog dig tid Jag trodde att glaset var en 1800-talare. Men det kanske är ett 1900-tals glas, synd. Jag hittade det iaf på ett märkligt ställe, med en massa JÄTTEgamla saker, ett sekel till alltså.

Comment

När jag ser det här glaset tänker jag på Kalmar Glasbruk som startades 1947.

Comment

Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inlägg
            När jag ser det här glaset tänker jag på Kalmar Glasbruk som startades 1947.
            Jag inser att min talang när det gäller att gissa ålder på glas är en aningens begränsad, milt sagt. Fast det är ändå kul att få veta ev ursprung, och är det Kalmar så är det arkiverat i mitt minne nu. Tack Trollet.

Comment

Working...
            X