Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vinglas????

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vinglas????

Ursäktä min dåligt svensk.
    Känner någon ? Hur gamla? Vem har gjort? Konstnär?
    Jag vet att mina föräldrar fick dom från Sverige kanke 25-30 år sedan.
    Jag kommer ihog att jag har set ochså gröna glas . Glaset är 20 cm höga och jag har 12 st . Jag hittade en del av lappan med bokstaver ullask- Kan de vara från Gullaskruf ?
    Någon vädre????
    Tack!!!!

[IMG][/IMG]

min första tanke när jag ser dina glas är, om dom är svenska TROR jag att det är rejmyre
    behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Googla på 'remmare' så får du en del av svaret. Formen är utvecklad från en uråldrig nordeuropeisk glastyp och det går inte att tala om att det skulle ligga en särskild konstnär bakom dessa.
      I dag är dessa glas en aning obegripliga, men omkring och kanske före mitten av 1900-talet skulle det ingå en uppsättning remmare i varje komplett hem med minsta uns av borgerliga ambitioner. Helst skulle man dricka tyska vita viner i dessa glas.
      Så klart det handlar om Gullaskruv - vad annars? Remmare var så allmänna att i stort sett varje svenskt glasbruk sannolikt har tillverkat varianter av den glastypen.
      Last edited by HgF; 2008-10-10, 10:58.

Comment

Jag har exakt likadana glas i två varianter, vita ben med blålaserad cuppa och i rökfärgat glas.
        De har inga etiketter kvar men allt lutar ju åt Gullaskruv.

Jag har även etikettmärkta från Johansfors i grönt/vitt men de är annorlunda utformade med lite smäckrare ben och fot.
        Last edited by Legion; 2008-10-10, 11:13.

Comment

Det är med största säkerhet modellen "Tunneln" från Gullaskruf (särskilt med den etikettsresten). Snarlika gjordes även på Trelleborgs glasbruk, men jag har för mig att det var nån skillnad i benet eller foten. Ralle, kan du hjälpa mig här?

Comment

är det gula etikettrester jag trodde det var blänk från blixten men jag ser som en kratta så
            behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Trelleborgarna har ihåligt ben, men inte "Tunneln" från Gullaskruf.
              knappast meningslöst.

Comment

etiket

Hej! Här har ni etiketresten.Den är gul med guld .
                [IMG][/IMG]

Comment

Skulle dessa också kunna vara från Gullaskruf?
                  Bifogade filer
                  "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                  Konfucius

Comment

Nix. Har tyvärr dock ingen gissning på vad det annars skulle kunna vara...

Comment

Working...
                    X