Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ännu mera snoddas eller vad vi nu har

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ännu mera snoddas eller vad vi nu har

är det någon som kan säga mej vad det är jag har i skåpet?
    Bifogade filer

De snoddräfflade i klarglas är från Gullaskruf. Glasen finns i tre storlekar och det finns också en kanna till dessa. Kannan smalnar av upptill - tvärtemot glasen - och saknar handtag. De färgade är jag osäker på.
    knappast meningslöst.

Comment

Tack, äntligen så vet jag liiite vad vi har i vitrinskåpet.

Comment

En liten följdfråga ang snoddasglasen..gjorde gullaskruf den överhuvudtaget i denna raka modellen??

Comment

Nej, jag tror inte att de helt raka modellerna är gjorda på Gullaskruf och har ej heller sett någon etikettmärkt. Gullaskruf var ju inte på något sett ensam om att göra "snoddräfflade" glas. Jag skulle sätta en slant på Hovmantorp.
          knappast meningslöst.

Comment

Ok..tack Raoul..ja det verkar förbli ett mysterium dessa raka glas..men de blir ju inte sämre för det..riktigt fina är dom..

Comment

Hovmantorp är en trolig producent till de färgade glasen.
              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Angående snoddas-serien så undrar jag om Raoul eller någon vet om Gullaskruf gjorde en ishink i samma utförande..såg en sådan på en förmedlingscentral men blev osäker

Comment

När färgade "snodda" glas är på tapeten undrar jag över detta.
                  Signe Persson-Melin och Hovmantorp är ett bud. Stämmer det?
                  Bifogade filer
                  "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                  Konfucius

Comment

Ursprungligen postat av engelsson Visa inlägg
                    Angående snoddas-serien så undrar jag om Raoul eller någon vet om Gullaskruf gjorde en ishink i samma utförande..såg en sådan på en förmedlingscentral men blev osäker
                    Jag har aldrig sett någon ishink i Snoddas serien.

Ursprungligen postat av Ballonggreven Visa inlägg
                    När färgade "snodda" glas är på tapeten undrar jag över detta.
                    Signe Persson-Melin och Hovmantorp är ett bud. Stämmer det?
                    Kan nog stämma.
                    knappast meningslöst.

Comment

[QUOTE=Raoul Karlsson;79247]Jag har aldrig sett någon ishink i Snoddas serien.

Då får den stå kvar o förvirra någon annan, tycker vi har det nog rörigt här hemma Guygil o jag med våra snoddas o icke-snoddas o eventuella snoddas.. tack Raoul för ditt svar

Comment

Refflingen kallades "roll" på Hovmantorps (Nya) Glasbruk. Signe Persson (Melin) använde den men allt i roll är inte designat av henne.

Comment

Ja så mycket har jag fattat att det inte kommer o bli lätt o identifiera våra glas..men känner väl nu att det kan kvitta..det är oerhört glada glas som lättar upp måltiderna här hemma..vem som nu e skyldig till dem..vill tacka Raoul o andra som kommit med info..

Comment

Någon annan som minns att Björne faktiskt hade snoddas-glas (eller likande, det var 20 år sedan jag såg dem, hehe) i Björnes magasin ?

Comment

Working...
                            X