Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Glasskålar i "art deco" stil

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Glasskålar i "art deco" stil

Hej!
    För några år sedan köpte jag dessa skålar i Kalmar. Tyckte helt enkelt de var rätt fräcka. Den ena har klart glas medan den andra är rökfärgad. De har en silverfärgad etikett. Med hjälp av ett förstoringsglas tror jag mig ha lyckats utläsa texten HAMAMÅLA. Har sedan dess förgäves försökt få reda på något om dem. Hamamåla finns helt enkelt inte. Antagligen har jag nog läst fel för texten är lite sliten och otydlig. Igår på Emmaboda marknad hittade jag ytterligare ett exemplar fast betydligt mindre, som jag naturligtvis köpte. Då väcktes frågan på nytt till liv. Någon som kan hjälpa mig????
    Bifogade filer

Det kan inte stå "Handmålad"?
    Bara en tanke då det ser ut som dekoren är målad.
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Comment

Det står Handmålat och etiketten ser ut som en palett med pensel. Skålarna är tillverkade vid Johansfors glasbruk. Tillverkade under 1930-40-talen.

Comment

Hej ni som svarat mig !!
        Tack så mycket för hjälpen. Konstigt att man inte tänker längre än näsan räcker vad det gäller etiketten. Roligt att få reda på ursprunget. Värdet är ju som vanligt försumbart, men jag gillar verkligen dessa skålar och använder dem också. Eftersom de kommer från Johansfors var det ju inte så konstigt att jag hittade en tredje på Emmaboda marknad i ett loppis-stånd.
        TACK !!
        Glasriket

Comment

Working...
        X