Så står det på etiketten på de glas jag köpt idag på en Second Hand butik. Har letat hela eftermiddagen på nätet för att få reda på mer om mina glas men inte lyckats.
Någon som känner igen det?
Min morsa har en hel servis av Elon inköpt i slutet av 40-talet. Var rädd om glaset och försök att hitta fler. Ditt glas är ett " grogg-glas". Har sett detta glas ute hos antikhandlare i Stockholm. Man begär mellan 150 - 300 kr st för Elon-glas.
Elon tillverkades mellan 1939-72. Dekoren är gjord med en pantograf. I pantografen vaxades glasen och maskinen ristade i vaxet så att det blev mönster. När man sedan syrabehandlade (flourvätesyra) tog detta där vaxet ristats bort. I Kostas pantograf kunde man pantografera 24 glas samtidigt.
Pantografering gjordes ju med många olika dekorer då. Även på samma fysiska form av glas (vips så fick man en ny produkt)
Det finns inga uppgifter på Kosta vem som är formgivare till denna dekor. Däremot har det också florerat rykten om att Elon gjorts på andra glasbruk än Kosta. Det är uppgifter som jag är tveksam till
Comment