Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Älskling!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Älskling!

Söker uppgifter om ett servisglas som det är etsat "Älskling" på. Ser ganska 70tal och Boda ut men det är bara gissningar från min sida. Någon som känner igen glaset och vet vem som tillverkade och formgav det?
    Så är det.

Det ska tydligen absolut vara ett glas från Boda. Fortfarande ingen som vet vem som formgav glaset?
    Så är det.

Comment

det är inte så att du har ett exemplar som du kan fota och visa här på forumet?
      Vad föreställer etsningen?

Comment

Ursprungligen postat av daniel s Visa inlägg
        det är inte så att du har ett exemplar som du kan fota och visa här på forumet?
        Vad föreställer etsningen?
        Jo jag har ett exemplar, gissar att man inte köpte fler än ett eller två glas. Glaset har jag dock inte här där jag befinner mig just nu. Foto kommer, men det dröjer. Etsningen föreställer en bladkrans (format som ett hjärta) och i kransen så står det: "Älskling". Glaset skriker 70-tal tycker jag.

Har bara sett det här glaset en gång förut, och då hemma hos en bekant som hade 2 stycken och kunde berätta att det var Bodaglas, köpta sent 60-tal eller tidigt 70-tal.
        Så är det.

Comment

låter inte som något annat jag har sett....

Comment

Boda Shop?

Comment

Numera Boda Nova menar du Peter?

Comment

Jag tror det. Har ingen vidare koll på ägarförhållanden och företagshistoria. Enda kopplingen till glasbruket i Kosta/Boda-concernen är väl orten. Eller?

Comment

Rätta mig om jag har fel...men är/var inte Boda Shop produkter som importerades och såldes av Boda Nova?
                  "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                  Konfucius

Comment

Nej, Boda Shop var väl föregångaren till Boda Nova.

Comment

"var väl"? De saker jag sett med med "Boda Shop" märkning verkar vara av enklare slag. Det mesta verkar vara från 80-talet också. Men jag vet inte.
                      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                      Konfucius

Comment

OK då, ta bort "väl". Daniel S kan säkert rätta mig om jag har fel.

Comment

Skickade frågan till BodaNova och fick ett supersnabbt svar:

Från: Br---------son@iittala.com
                          Datum: Wed, 13 Aug 2008 13:48:17 +0200
                          Till: xxxxxxxx
                          Ämne: Re: WWW FEEDBACK:

Hej!

Boda Shop ägdes av BodaNova. Under namnet Boda Shop såldes även andras produkter, dvs man köpte in och även importerade sådant som verkade intressant. Man ville hålla varumärket BodaNova rent och hade extra höga krav på det och det var ju också alldeles egen design.

Med vänlig hälsning
                          Br---------son
                          Iittala Group Sweden

Br---------son
                          Iittala Group, Sweden
                          P. O. Box 23
                          SE-263 21 Höganäs
                          Tel. +46 42 36 11 07
                          Fax +46 42 34 98 23
                          Br---------son@iittala.com

Konfucius

Comment

OK, det var som tusan. Det stämmer nämligen inte riktigt med vad jag hört från vanligtvis mycket säker källa...

Comment

Nu ska vi se, här kommer en hastigt tagen bild på glaset i fråga.
                              Bifogade filer
                              Så är det.

Comment

Working...
                              X