Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hick!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hick!

Köpte detta glas i helgen, ben och kuppa i gjord i ett stycke. Det har sliror och lite sten, inget puntelmärke. Tjockt glas , graverat E S B. Hur gammalt eller nytt kan det vara?
    Bifogade filer
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Tittade lite på mina glas, där finns ett som har graverat bokstäverna S B. Men det är nog bara en tillfällighet att märkningen är snudd på din, eller?
    Glas att dricka ur är inte min starkaste sida, men skulle man gissa så får det bli några år före 1850.
    --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Tack för svaret, LS! Får tänka till lite så kanske jag kommer på någon i bekantskapskretsen som har de initialerna och vill ha ett gammalt snapsglas.
      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Härligt glas!! men bilden får mig att tappa uppfattningen om att det är ett snapsglas, det ser enormt ut, som en vas. Kunde platsat i min samling
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Det är nog inte så stort som bilden visar, kan det rymma en 6:a måntro? Apropå gravyren, den ser ut att vara av senare datum än glaset, och det är i och för sig inte någon ovanlighet.
          Nu har man gått och blivit nyfiken också, kanske den gode mannen under molnet som avger skurar komma med ett utlåtande?
          --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Håller med om att bilden är missvisande! Ville bara få en ren bakgrund utan buskar......

Comment

Det verkar vara ett sådant där konstigt glas, som visar alla tecken på ålder utan att det är slipat i överänden eller har puntelmärke.

Det kan säkerligen vara ett stycke ned på 1800-talet. Men 1850 vete katten.

Comment

Varför glaset kunde tänkas vara så gammalt som först framkastades är för mig en gåta. Omkring 1900 och gärna 1920 eller varför inte 1936.

Comment

Absalon

For mig at se så ligner det ølglasset Absalon Holmegaard katalog 1900 nr 110 eller Kastrup katalog 1910 nr 124.
                  Begge glas udgår i 1930erne. Men det er måske et snapsglas?
                  Last edited by hose; 2006-04-22, 18:46.

Comment

Jo, det är ett snapsglas.

När man ser bilden kan man inte förstå att det bara är 17 dagar sedan. Har suttit på trappen idag med trevligt sällskap, ätit upp grannens fikabröd och bara njutit av värmen.

Comment

Working...
                    X