Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Olika glas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Olika glas

Jag prövar lära mig lite om servisglas, retro 50-70 tal, så jag köpte lite olika för att se om jag kunde identifiera några som jag tyckte om, men tji

Kan någon hjälpa mig med dessa...

Det första har samma struktur under och är relativt lätt.
    Det andra är glasklart under, lite trattformat, ovalt och lättare än det första.
    Det tredje är glasklart och lättast av samtliga glas. Känns som 50-tal.
    Det sista är tungt och gediget, med mönster som ni kan se på bilden
    Bifogade filer
    http://www.porslinsbloggen.se/

Tji här med. Detta skulle jag tro är importglas som såldes förpackade om 4 el 6 st .
    Det näst sista är säkert lite äldre än de andra och verkar vara av bättre kvalité än de andra.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Glaset på den första bilden skulle kunna vara Ravenheads Siesta. Jag tycker att det ser ut som att glaset är slätt högst upp?

Comment

Karin jag håller med dig, det ser onekligen ut som Siesta med en tjock botten.

Comment

Vad är Ravenhead, en glastillverkare eller? En dum fråga kanske...
          Från vilket land i så fall?

Comment

Engelsk glastillverkare, deras produktion känns igen på de framförallt allmänna utseendet och användningsområdena. vardagsglas, pressglas, glas med färgdekorer.

Comment

Jag kollade lite och det påminner ju onekligen om Ravenhead, kolla bilden.
              Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av karin p-v Visa inlägg
                Glaset på den första bilden skulle kunna vara Ravenheads Siesta. Jag tycker att det ser ut som att glaset är slätt högst upp?
                Tack Karin!
                Jag är nu övertygad om att det är Ravenhead Siesta, de är som du säger släta högst upp och alla bilder jag hittat stämmer utseendemässigt

Du har ingen aning om glas nr 2? Det påminner en hel del om ettan, men är inte slätt upptill och helt glasklart i botten. Påminner på når sätt om nåt annat jag sett, nån vas eller nåt sånt...en bild underifrån kanske kan hjälpa någon att hjälpa mig?
                Bifogade filer

Comment

Jag fick en känsla av att det kunde vara Iittala, men kunde inte hitta det i min bok.

Comment

Ditt första glas, det som är Siesta, Är det ca 13,5 cm högt?
                    Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

Comment

Ursprungligen postat av Bizan Visa inlägg
                      Ditt första glas, det som är Siesta, Är det ca 13,5 cm högt?
                      Det är 14 cm. Det har som du sett tidigare i tråden en slät avslutning upptill innan överkanten. Jag har 7 st av dessa.

Idag hittade jag förresten 9 st av de låga smala på bilden med kartongen ovan Coolt att man kan hitta grejer som hör ihop på helt olika ställen!

Comment

Ursprungligen postat av tallen Visa inlägg
                        Det är 14 cm. Det har som du sett tidigare i tråden en slät avslutning upptill innan överkanten. Jag har 7 st av dessa.
                        Jag har ett glas som är på pricken likt ditt första - med den lilla skillnaden av 0,5 cm i höjd. Hur jag än mäter kan jag inte få det till 14 cm... Det hade varit kul med ett namn på ett glas som jag bara köpt för att behovet fanns.

Ditt glas nr 2 är väldigt bekant, och någonstans har jag kanske ett tvillingglas men det har sprungit och gömt sig. Det har i alla fall mönster ända upp och rundad kant. (Jag tyckte glaset såg ut som ett förvuxet geléglas, så det kan hända att jag använt det som vas till sticklingar... )

Nedan kommer två roliga glas. De är 16 cm respektive 14,5 cm, give or take ett par mm. Antagligen är det inget särskilt med dem, men det är alltid kul att kolla...
                        Bifogade filer
                        Last edited by Bizan; 2008-06-03, 23:56. Anledning: Tryckfelsnisse

Comment

Jag har ett glas som är på pricken likt ditt första - med den lilla skillnaden av 0,5 cm i höjd.
                          Fast nu såg jag en skillnad till: mitt glas är slätt i botten...

Glaset nedan är en favorit, har fyra stycken. Ca 14,5 cm på höjden. Börjar tycka det är kul att försöka få till fotona. När glaset ser ut som is, som på nedre till höger, känns det som att något gått som det skulle.
                          Bifogade filer
                          Last edited by Bizan; 2008-06-04, 00:23. Anledning: Eftertanke

Comment

Fast nu såg jag en skillnad till: mitt glas är slätt i botten...
                            Ja det var skillnad

Mina har samma mönster under som på sidorna, detta till skillnad från glas 2 då som har mönstret hela vägen upp, men glasklar ganska tjock botten...

Det finns ganska många olika glas (nä-hä..) i all fall om man ser till modern tid, det kommer troligen att bli svårt att identifiera alla, men det är ju kul att försöka i alla fall

Comment

Ursprungligen postat av tallen Visa inlägg
                              Det finns ganska många olika glas (nä-hä..) i all fall om man ser till modern tid, det kommer troligen att bli svårt att identifiera alla, men det är ju kul att försöka i alla fall
                              Det är faktiskt roligast att försöka - vrida och vända, fotografera och fotografera lite till, fixa bilder och fundera på text. Får man sedan napp på någo kommer en rent euforisk känsla men med en biton av antiklimax - för nu finns det ingen anledning att fundera längre. Antiklimaxet uteblir dock när det gäller keramik...

Comment

Working...
                              X