Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Smålands alla glasbruk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Smålands alla glasbruk

En fråga ställd till någon av er som känner sitt Småland och glasbruken där.
    Jag undrar och vill gärna bli upplyst om vad "Glasdeko Kosta" står för? Är det ett förädlingsföretag eller????
    Jag har sett en sådan etikett på en lampa som omisskännligen ser ut som en Conradvariant från Sölvehyttan.
    Mycket tacksam för svar någon gång framöver.
    Bifogade filer

Hej igen.
    Finns det inte någon som kan vara så snäll och lämna ett litet svar på min tidigare fråga? Kan det vara så illa att frågan varit uppe många gånger tidigare så att kunskapen blivit trött på den? Annars funderar, i alla fall jag, hur formulera en fråga intressant nog för att bli besvarad?

Comment

Jag har missat denna fråga. Tyvärr vet jag inget om detta. Vi har ju en kunnig glasbrukskille här, men tyvärr har han inte varit här på ett bra tag, men kanske ngn annan vet oxå.
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

förädlingsfirma. Ser nästan ut som ett sölarbete som blivit en lampfot. Men som ovan skriver så fanns de bruk som gjorde dessa i standardproduktion.

Comment

Är det inte Börne Augustsson, Åseda som gjort den? Om inte så är det i alla fall väldigt likt "Börnevasen"
          http://www.tradera.com/EN_AKTA_BORNE...n-62809399#pic
          Last edited by brodertuck; 2008-05-28, 19:41. Anledning: Länk tillagd
          ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Comment

Ja dessa är väl från Åseda, lamfötter, vaser, mm,
            har nog gjorts i större upplagor!
            Hirvi
            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Stilen påminner om den här.
              Åseda, Bo Borgström.
              Cjf bifogade den här länken i en annan tråd.

Comment

Hej igen.
                Designen är definitivt av Börne Augustsson. Något "sölarbete" är det nog inte, för en vasmodell finns avbildad och benämnd Börnevasen i den minnesskrift som gjordes i samband med glasbrukets 10-årsjubileum. Sedan tog Sölve Conradsson med sig designen till Sölvehyttan och gjorde lampor som gick under namnet Conrad.
                Bo Borgström kom ju inte till Åseda förrän 1960. Jag blir faktiskt lite förundrad att så mycket från Åseda krediteras Bo Borgström. Skall försöka göra lite mer djupdykning i Åsedas historia för det finns mycket att hitta i skrifterna.

Comment

Working...
                X