..för orrefors etiketter. Har två parfymflaskor med olika etiketter och skulle vara betjänt av en länk eller rent av ett svar. Orrefors i orange med vit text orrefors. den andra har trekanten och orren med orrefors och sweden, undrar vilken som är äldst, här hemma tror vi på den oranga. Tilläggas skall att den är oranga är i papper medan den andra är är silverblank, dessutom finns ju den oxå i gråpappervariant. Kronologiskt, tack! till den som kan lämna ett svar.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
söker etikettlänk
Collapse
X
-
Den oranga användes under en period på 2:a sorteringsglas. Finns även en grön transparant rektangulär vill jag minnas.
Om man börjar med de som liknar en sköld (trekantiga som Du kallar dem)
1 Helkristall slipat och hyttarbetat Färg rött och guld (Mager orre)
2 Helkristall sekunda Gul och guld Ej så vanlig (mager orre)
3 Helkristall graverat Blått och guld (mager orre)
4. Helkristall Vinrött och vitt (fet orre)
5 Helkristall sekunda Grönt och vitt (fet orre)
6 Sodaglas Vitt och svart (Mager orre)
7 Sodaglas/halvkristall Grått och vitt (fet orre)
1,2 oc 3 Från 1920-talet fram till slutet av 1950. Lagerkrans och mager orre
4 Från 1960 Ingen lagerkrans och fet orre (ritad av Ingeborg Lundin
5 Från omkring 1980 Ingen lagerkrans och fet (fyllig) orre.
6 Från 1920-talet fram till slutet av 1950-talet. Lagerkrans och mager orre.
7. Från 1960 Ingen lagerkrans fyllig orre.
Sedan har det funnits några specialetiketter på stora praktverk.
De senare etiketterna kan jag inte riktigt Det har kommit en del transparenta etiketter i lite olika färger..
mvh
-
Tack så jättemycket Lasse C.
Du skriver "Den oranga användes under en period på 2:a sorteringsglas. Finns även en grön transparant rektangulär vill jag minnas." Vilken period kan detta ha varit? Min sambo hävdar att den parfymflaska vi har med oranga etiketten torde komma från första halvan av 1900, senare delen.Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
Comment