Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Åfors eller Orrefors?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Åfors eller Orrefors?

Ja jag vet...usla bilder men kanske någon duktig här kan se ändå? Undrar om det är Åfors eller Orrefors? Och tror att det står E Gordon samt nr 2007. Någon som vet något om denna vasen? Jag kan ju tillägga att jag tycker att det ser ut som Åfors men undrar om orrefors ibland bara skriver O.fors? För då vet jag inte..
    Bifogade filer
    Last edited by jonna; 2008-03-27, 17:32.
    **Note to self: You can't buy things every singel day.**

Ernest Gordon var på Åfors åren 1954-1961. Engelsman. Har var väl på Kosta också. Snygg tycker jag.

Comment

Ja den e fin, Så du tror att det är Åfors? Har han varit aktiv på Orrefors oxå? Undrar oxå om det går att få få bort smuts på insidan, det ser lite dimmigt ut eller vad man ska säga.

Comment

På bilden ser det tyvärr ut som det vita inte går att få bort. Vad har du försökt använda för medel?
        Först bara vanligt medel, lite Yes och varmt vatten, låt det stå en stund. Är det avlagringar efter vatten (kalkavlagringar) är det inte så lätt heller, pröva avkalkningsmedel eller toarent. Är det glassjuka, så...
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Jag har inte ens provat att få bort det ännu.. är helt grön när det gäller glas. Tänkte höra med er först så det inte blir värre..

Comment

Ska prova, återkommer med resultat!

Comment

Om du kommer åt insidan så gnid med t.ex en diskborste och häxans putmedel. Brukar funka ganska bra.
              Ibland använder jag kaustiksoda och varmt vatten, noga dock att långsamt "värma upp" vasen innan sodan och varmt vatten hälls i. Gnid med disk eller flaskborste.
              E.B. har jag för mig har presenterat en "mirakelkur" bestående av ättiksprit, diskmedel, hett vatten och kaffesump. Omskakas då och då, låt stå över natten.
              Själv är jag förtjust i grovt salt, då det gäller att skaka, det ger en lätt slipeffekt.
              Glassjuka, som Äjth skrämmer med, förekommer så gott som uteslutande i visst antikt glas, så det behöver du inte tänka på.
              Last edited by Sladden; 2008-03-27, 18:53.
              Gud gjorde några perfekta huvuden,
              resten satte han hår på.

Comment

Nä, inte sån glassjuka med trasigt nätmönster, rörde till det lite, för mig är det sjukt när det inte går bort. Ser jag dessa vaser med den här vita hinnan och mkt liten öppning så köper jag dem inte längre. Har oxå gått på handlartrick. Karaff med plopp. Fin, Kommer hem, tar bort propp, ser att det finns några vattendroppar i. Ställer på tork och voila, så har jag en klarglaskaraff m. vit insida! Så lättlurad har jag varit!!
                Jag har haft "kurer" som ibland bara gjort det värre. Går det inte skrapa bort med nageln, som en test, hoppar jag över.
                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

jag har hittat en vas som det står ernst gordon G.H 52 åfors, är en liten söt vas med ett strikt mönster av små luftbubblor ...cirka 15 cm hög....Är en sådan värd något??och vad står 52 för. är det året? Skulle vara roligt för jag är född det året. Vasen har en liten liten skada runt öppningen på vasen, kan jag lämna in den på lagning utan att förstöra eventuellt värde på vasen?

Comment

är det ingen som har någon aning om denna vas??

Comment

Vasen är formgiven av Ernest Gordon som var verksam vid Åfors glasbruk från 1954-61, dess innan vid Kosta glasbruk 1950-54. Den bör kommit i tillverkning under 1950-talet.
                      Beläggningen invändigt är inte mycket att göra åt, det är blomvattnet som har frätt på kristallglaset och det gör att det har bildats en vit hinna av små porer i glaset.

Signaturer G.G = Gordon graverat, G.H = Gordon hyttarbetat, numrerna efter är artikelnummer och inte årtal.

Comment

Sahara,

I collect Ernest gordon - if you can send me a picture I'll tell you what I can about it - please don't try and repair it, it won't help the price.

Gareth (gt AT 3-1415.com)

Comment

Hej
                          jag kan inte det där med bilder, tyvärr

Comment

jo det kunde jag visst det är vasen på min avatar

Comment

Hittade en annan åfors/gordon på följande sida:

Comment

Working...
                              X