Hejsan,jag undrar lite över denna vas Märkt Exbor i botten.Den är mycket läcker och tredimensionell.Vet någon tillverkning och konstnär och ev värde
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Tjeckoslovakisk vas [ID: Exbor, Pavel Hlava, Tjeckoslovakien]
Collapse
X
-
Pavel Hlava har designat denna vas i underfång, för glasbruket Borské Sklo 1959-60. Om du söker vidare på nätet nu så finner du säkert mer information och fler bilder på läckra vaser. Den är döläcker!!!! Exbor är glasstudion som var betydelsefull särskilt under 50-60-talet.Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
-
Som jag svarade dig tidigare tillhör den här vasen en serie producerad i slutet av 50-talet av en av de för tiden viktigaste formgivarna för glasbruket, Pavel Hlava.Han var farmför allt knuten till BS under sent 50. tidigt 60-tal men anlitades av dem då och då under åren fram till ca slutet av -70-talet,hade andra anställningar parallelt. En del av hans alster saknar denna slinga (grön här) och är helt i klarglas m. litet underfång i ngn färgad massa. Helt underbara vaser, slipade med fantastiskt efterarbete.
På den internationella marknaden eller i Tjeckien renderar de här vaserna kraftiga priser!! Gratulerar till en fräckt snygg vas (som jag själv gärna skulle vilja ha)
Last edited by Äjth; 2008-03-24, 12:37.Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
Comment