Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tjeckoslovakisk vas [ID: Exbor, Pavel Hlava, Tjeckoslovakien]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tjeckoslovakisk vas [ID: Exbor, Pavel Hlava, Tjeckoslovakien]

Hejsan,jag undrar lite över denna vas Märkt Exbor i botten.Den är mycket läcker och tredimensionell.Vet någon tillverkning och konstnär och ev värde
    Bifogade filer
    Last edited by Maria; 2011-03-19, 09:56.

Pavel Hlava har designat denna vas i underfång, för glasbruket Borské Sklo 1959-60. Om du söker vidare på nätet nu så finner du säkert mer information och fler bilder på läckra vaser. Den är döläcker!!!! Exbor är glasstudion som var betydelsefull särskilt under 50-60-talet.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Här är ett par bättre bilder.Vasen är 22 cm hög och 7 cm i botten.Det är svårt att få bra bilder,den är ju tredimensionell så det är bara en slinga
      Bifogade filer

Comment

Som jag svarade dig tidigare tillhör den här vasen en serie producerad i slutet av 50-talet av en av de för tiden viktigaste formgivarna för glasbruket, Pavel Hlava.Han var farmför allt knuten till BS under sent 50. tidigt 60-tal men anlitades av dem då och då under åren fram till ca slutet av -70-talet,hade andra anställningar parallelt. En del av hans alster saknar denna slinga (grön här) och är helt i klarglas m. litet underfång i ngn färgad massa. Helt underbara vaser, slipade med fantastiskt efterarbete.
        På den internationella marknaden eller i Tjeckien renderar de här vaserna kraftiga priser!! Gratulerar till en fräckt snygg vas (som jag själv gärna skulle vilja ha)
        Last edited by Äjth; 2008-03-24, 12:37.

Comment

Det är väl inte omöjligt att jag kommer att sälja den. Den är en fröjd för ögat.Jag har inte lyckats hitta någon läsbar sida än om hans glas.

Comment

Han finns representerad i litteratur om konstglas, det finns en uppsjö.
            Här är en bild på märkningen.
            Bifogade filer

Comment

Den stämmer bra. Jag har just kollat på e-bay,där finns en signerad liten skulptur av honom för 4500 dollar.Fast jag är egoistisk och tycker nog att min är vackrare

Comment

Lägg gärna in en länk på ebay föremålet.
                Här har du två vaser, utan slinga. Jag vet hur det är, man tycker alltid att eng eget är snyggast!!
                Bifogade filer

Comment

Working...
                X