Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Orrefors ljusstakar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Orrefors ljusstakar

Jag har fyndat ljusstakar på loppis. Men undrar vad de "heter".
    och när de tillverkades?
    Eftersom jag är teknisk analfabet så försöker jag mej på en beskrivning
    isället för en tjusig bild.(som ju gärna svaret får innehålla)
    De är 6cm höga och 10cm i diameter. De ser ut att vara "bakade" i mandel/muffinsformar allså med en vågig kant. de är för vanliga ljus, inte värmeljus.Jag har hittat både i klarglas och vackert blåskimmrande.Hmm, detta löser ni säkert fort
    Jag undrar om de finns i fler storlekar och färger? Jag har även ett par minivarianter men de står det inte orrefors på

Kan det vara de här Du tänker på . Finns i två storlekar
    /111 h 40 mm b 70 mm
    /121 h 55 mm b 90 mm

Design Sven Palmqvist ofärgat glas.

Fanns tidigare även i blåtonat glas.

DG
    Bifogade filer

Comment

Detta måste vara rätt LasseC. Jag blir impad. När jag läste beskrivningen tänkte jag att den var bra, MEN.. det finns ju så många modeller. Jag tror du knäckt detta. Dunk, dunk i ryggen Lasse!!!!
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Namn /Ålder?

Jag häpnar över de kunskaper och angagemang som finns här på PES.
        Och rodnar lite klädsamt av berömet för beskrivningen, nu vågar en amatör som jag ,mej nog på att starta fler trådar om allt jag funderar över...
        Precis en sån som på LasseC´s bild har jag med rester av en röd orreforsetikett, på de blåtonade. Men vad heter de? Brukar ju ha namn? Är de ännu i produktion? Jag ser att det står h55mm b90mm men jag tycker nog att min är b100mm? Men en tia styck var de allt värda Ja som ni ser nyfiken med många frågor

Comment

Jag vet inte om de tillverkas ännu. De har i alla fall inte något namn i katalogen. Hör av mig om jag får reda på om de tillverkas än.
          DG

Comment

Dessa ljusstakar hamnar under kategorin (stöpt) glas!
            Hirvi
            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
              Dessa ljusstakar hamnar under kategorin (stöpt) glas!
              Hirvi
              Lite intressarad och veta vad herr Hirvi menar med stöpt glas?

Comment

Jag gissar vad Hirvi menar med det. Man klippte helt sonika en del av posten som fick rinna ner i formen. Sen tror jag att hålet för ljuset gjordes med en "ten" som pressades ner i mitten. Rätta mig om jag har fel Hirvi.
                Beroende på hur mycket glas som klipptes av kunde höjd och diam variera.
                DG

Comment

Ja helt rätt Lasse!
                  Till skilnad mot pressat glas som görs under tryck,
                  stöpt, då rinner glaset ut i formen av sin egen tyngd, som Lasse sade!
                  Hirvi
                  SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Tack så mycket för informationen, ännu lite mer klokare tack vara PES

Comment

Working...
                    X