Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Strömberg/Strömbergshyttan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Ursprungligen postat av Lars Visa inlägg
    - - - GS verk var mer symetriska. Vad som däremot skulle kunna tala för GS, var att hon under en tid i sitt skapande efterliknade vattendroppen (förutsättningen för allt liv). Det var en filosofi hon återspeglade i flera kompositioner. Har själv en vas på detta tema.
    Välkommen Lars! Gellos vas är från den period 1954 - 1967, då Gunnar Nylund var på Strömbergshyttan. Asta Strömberg formgav liksom Gunnar Nylund, och samtida med honom, somersoglas med färgad kärna i underfång.

    Gerda Strömberg flyttade till Växjö efter maken Edvards död 1946. Därefter ritade hon ytterst lite nytt, uppger Märta Holkers i sin Gerdaartikel i Antikvärlden nr 2 2008. Gerda avled 1960 vid 80 års ålder. När ritade Gerda sina sommersoglas?
    Last edited by Rebello; 2008-09-12, 13:00. Anledning: ändrad fråga till Lars

    Comment


    • #77
      Ursprungligen postat av Rebello Visa inlägg
      Välkommen Lars! Gellos vas är från den period 1954 - 1967, då Gunnar Nylund var på Strömbergshyttan. Asta Strömberg formgav liksom Gunnar Nylund, och samtida med honom, somersoglas med färgad kärna i underfång.

      Gerda Strömberg flyttade till Växjö efter maken Edvards död 1946. Därefter ritade hon ytterst lite nytt, uppger Märta Holkers i sin Gerdaartikel i Antikvärlden nr 2 2008. Gerda avled 1960 vid 80 års ålder.
      De sommerso-vaser nr 1 och 2 som bjuds ut här hos Freefom, se http://www.freeformsusa.com/glass/misc.htm - de är sannolikt ritade av Gunnar Nylund. Vasen nr 2 är ju lik den Nylundvas med vilken gello startade denna tråd.

      Vasen nr 6 hos Freeform torde också vara ritad av Gunnar Nylund - och inte Gerda Strömberg som uppges i annonsen! Sommerso-vaserna gjordes på Strömbergshyttan under 1950-talets sista hälft, och då var Gerda drygt 75 år gammal. Vasens form pekar inte heller mot Asta Strömberg, utan mot Gunnar Nylund!

      Comment


      • #78
        Lindefors glasbruk 1929-31

        Här på tråden har vi berört den period på Strömbergshyttan före Strömbergs, då glasbruket hette Lindefors och 1929-31 drevs av Knut och Eugen Bergqvist i samarbete med glassliparen och fabrikören Axel Träff.

        Här ges ett litet smakprov på ett av alla de glas som Knut Bergqvist formgav och blåste under denna period - förutom den skål som ingår i min avatar.

        Askfatet är blåst från undersidan, där glaset är sprängt och kantslipat.
        Häri har fimpats många av mäster Knuts cigarrcigaretter.
        Bifogade filer

        Comment


        • #79
          Snyggt askfat!!!
          Snygg bild"
          "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
          Konfucius

          Comment


          • #80
            man kan välan inte aska i en sån där snygg sak bättre med en rostig plåtburk då juh =)
            livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

            Comment


            • #81
              Ursprungligen postat av Fireflites Visa inlägg
              man kan välan inte aska i en sån där snygg sak bättre med en rostig plåtburk då juh =)
              För Knut var detta askfat en gul grej som han gjorde till sig själv. Nåväl - han askade också i senare askfat från Strömbergshyttan eller ute i det fria - och från Orreforstiden t o m i ett eget designat askfat i graalteknik. Men plåtburkar: inget för en glasblåsare! I mungipan på mäster Knut satt en Havanna II så fort tillfälle gavs - medan disponent Edvard hade snuggan därstädes.

              Radarparet Knut Bergqvist & Edvard Strömberg på en bild - utsnitt ur storbild med alla anställda vid Strömbergshyttan c:a 1940. Vid detta fototillfälle fick fotografen truga och be, innan Edvard ställde upp sig. Han blev sur över fotografens tilltal med "direktörn". "Jag är för fan i våld disponent här på bruket - dirkektörer har de på cirkus!" Till slut insåg Edvard, att driftsuppehållet skulle bli för långt, om han inte skyndsamt kom med på bild!
              Bifogade filer
              Last edited by Rebello; 2008-09-21, 09:53. Anledning: om flera askfat

              Comment


              • #82
                Disponent Edvard och mäster Knut – ett radarpar.

                Kosta. När den unge praktikanten Edvard Strömberg (f 1872) kom till Kosta glasbruk 1891, hade redan Knut Bergqvist (f 1873) arbetat heltid i hyttan där sedan 1885. Båda blev ”mästare” på Kosta vid 21 års ålder – Edvard hyttmästare och Knut glasblåsarmästare.

                Orrefors. Knut anställdes som mästerblåsare på Orrefors glasbruk 1914 och verkade där till 1929. Edvards bruk Sandvik i Hovmantorp köptes av Orrefors och Edvard var vd på Orrefors glasbruk 1918-27. Höjdpunkten blev världsutställningen i Paris 1925, där Orrefors glasbruk och de två konstnärerna Gate och Hald fick grand prix och Knut var en av de fem mästare i koncernen som belönades med guldmedalj.

                Eda. Edvard var disponent på Eda glasbruk 1927-33. Även Knut har en sak förknippad med Eda: hans andra hustru kom därifrån. (Däremot stammar inte bröderna Knut och Gustav Bergqvist från Eda, som uppges i Glasboken. Deras far var född i Brunskog och modern i Gillberga - också de två orter i västra Värmland.)

                Lindefors/Strömbergshyttan. Knut blev delägare i Lindefors glasbruk 1929. Edvard arrenderade Lindefors från 1933 och ändrade sedan dess namn till Strömbergshyttan. Sedermera köpte också familjen Strömberg detta bruk. Knut fortsatte att verka i mästarstolen på Strömbergshyttan från 1933 till 1947. Då Edvard 1946 hade avlidit, övertog Knut rollen som hyttmästare – en syssla som Edvard hade haft efter att sonen Eric övertagit ledningen för bruket. Knut avled 1953.
                Last edited by Rebello; 2008-09-21, 08:15.

                Comment


                • #83
                  Gerda Strömbergs Edaglas

                  Både harley och undertecknad har prisat Gunnar Lersjös bok "Glas från Eda". Harley frågade tidigare på denna tråd: vad sägs om Gerdas skål Clarholm?

                  Under Strömbergsepoken vid Eda Glasbruk, 1927-33 blommade ju Gerda Strömberg ut som formgivare av glas och hon vann stor berömmelse för sitt glas vid Strömbergshyttan från 1933 och framåt. Märta Holkers har skrivit en bra artikel om Gerda och hennes glas i Antikvärlden 2008, nr 2. Lersjös bok beskriver åren vid Eda mera utförligt. Om Edas produktion, om huvudpersonerna och framförallt en serie utmärkta färgbilder med glas: från sid.75 till 106.

                  Ett smakprov: Konfektskålen "Clarholm". Den är min favorit bland glasen i boken. Tillverkad i ljusgul glasmassa, 145 mm hög och 180 mm diameter. Signerad "Eda 29". I boken anges: "En ring facetter under skålen. Graverad bård." Men jag skulle vilja framhålla det som vittnar om yrkesskickligheten hos både glasblåsarmästaren och fasettsliparen: skålens ben! Dels är det urstyvt att lägga på och forma benet med mästarens enkla verktyg. Att sedan komma in mellan skålen och foten och slipa fasetterna på benet - det är glasslipning i högsta potens!

                  Boken trycktes 1997 och den kostade 260 kr när jag köpte den för något år sedan.

                  Bilden här visar konfektskålen Clarholm:
                  Bifogade filer
                  Last edited by Rebello; 2008-10-23, 17:11. Anledning: större bild

                  Comment


                  • #84
                    snyggt rebello lägg in bilder på Titania och Glob Triloba oxå dom är oxå värda att visas upp jag har ett litet hum om vad Titania kostade när den ropades in till glasmuseet och det var inte peanuts
                    behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

                    Comment


                    • #85
                      Ang. Clarholm.
                      Denna "svävande" skål kan jag drägla över hos grannen.
                      Kan bara intyga att den är en fullträff!
                      Jag hade lite svårt att förlika mig med foten då jag såg den för första gången. Men nu har jag insett att det kan inte gärna kan göras bättre.
                      Svenskt bruksglas i all sin stolthet!
                      Gud gjorde några perfekta huvuden,
                      resten satte han hår på.

                      Comment


                      • #86
                        Ursprungligen postat av harley Visa inlägg
                        snyggt rebello lägg in bilder på Titania och Glob Triloba oxå dom är oxå värda att visas upp jag har ett litet hum om vad Titania kostade när den ropades in till glasmuseet och det var inte peanuts
                        Urna "Titania". Blåst i honungsgul kristallmassa. Höjd 320 mm och diameter 115 mm. Signerad "Eda 30". Eda glassamling nr 208.

                        Ett besök på Eda Glasmuseum kan rekommenderas! Det är väl värt resan dit. Harley har lovordat många av de Edaglas som finns i Lersjös bok, men de saknas fortfarande på museets hemsida www.edaglas.com .
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #87
                          gerda strömberg EDA

                          köpte denna vas i helgen den väger 3.5 kg och är i honungsgul slipad kristall har kollat i boken glas från EDA på dom alster som finns med och den har samma mått utan foten som blomglas ROBUR sid 96 men den jag köpte står på en fot som är slipad i 9 facetter precis som vasen den är så repig under så jag har inte hittat signering ännu, har inte haft tid att löeta heller men snygg är vasen och ca 23 cm hög och ca 18 cm i diameter
                          Bifogade filer
                          behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

                          Comment


                          • #88
                            obelisker strömbergshyttan

                            jag köpte dessa obelisker i helgen etikett strömbergshyttan jag vet inte vem som designat dom kanske någon vet? men dom är otroligt häftiga vilka effekter det bli när man ställer dom i belysning dom är tunga den ena är 26.5 cm hög och väger 1.3 kg den andra är 25.5 cm hög och väger 1.1 kg
                            Bifogade filer
                            behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

                            Comment


                            • #89
                              obeliskerna skall vara designade av asta strömberg
                              behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

                              Comment


                              • #90
                                Oj oj..Harley snygga..

                                Comment

                                Working...
                                X