Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Strömberg/Strömbergshyttan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vas i inlägg 177

    Fortsätter att försöka reda ut formgivarskapet för Strömbergshyttan. Denna vas i inlägg 177 är troligen formgiven av Gunnar Nylund. Han införde former med böjda överdelar, finns några sådana vaser i katalogen från 1954. Samtliga av dessa har fader Putte skrivit GN vid i katalogen, dvs Gunnar Nylund. Ritningarna som finns bevarade efter Nylund har också dessa böjda former, både i vaser och skålar, på flera ritningar. Mycket av Nylund keramik från 1950-talet har också dessa typiskt böjda överdelar.

    Comment


    • Artikel om Gunnar Nylund på Strömbergshyttan!

      Vill bara tipsa om en artikel jag skrivit om Gunnar Nylund som glasformgivare på Strömbergshyttan:

      Gunnar Nylund, 1904 - 1997. Svensk keramisk formgivare, först skolad som arkitekt. Bing & Gröndahl Porslinsfabrik Köpenhamn, 1925-28. ...


      Här finns flera ganska okända modeller av Nylund samt även en del vanliga. Dessutom lite fakta och funderingar som kommit fram under senare tid vad gäller Nylunds tid vid Strömbergshyttan. Hoppas det ska kunna vara till hjälp och av intresse för de som vill fördjupa sig mera i Strömbergshyttans glashistoria.

      Comment


      • Försök till klargörande om formgivarskapet vid Strömbergshyttan 1933- 1979

        Jag har intresse av och försöker bena ut Strömbergshyttans i flera stycken lite oklara och ibland även okända historia (är själv uppvuxen på bruket, precis som min bortgågne frarbror med signatur "rebello" här i forumet). Min far Putte (1924-2007) arbetade även på Strömbergshyttan i hela sitt liv, från mitten av 1930-talet fram till nedläggningen 1979, och då som hyttmästare från ung ålder (ca 26 år) kring 1950. Det är mycket hans förtjänst att jag kunnat få fram en del nya uppgifter under senaste tiden. Det material i form av dokument han sparat (och som jag nu håller på att gå igenom) är ovärderligt som jag ser det, och rätar ut missförstånd och felaktigheter som man ibland ser florera i diverse artiklar, forum, på auktionsfirmor mm. Jag har även min nu snart 90-årige svärfar till hjälp vad gäller utbenandet, vilken arbetade vid Strömbergshyttan ca 1937-40, och då i min farfar Knut Bergqvists verkstad. Samt uppgifter som lämnats av min frus fasters man, vilken var slipare på Strömbergshyttan från 1928 (då under Lindefors namn) till sin pensionering på 1970-talet.

        Jag har hittills kommit fram till följande:

        Från 1933 till slutet av 1940-talet stod Gerda Strömberg för i princip hela sortimentet. Hon var inte ofta i hyttan under den perioden, utan det var mestadels maken Edward Strömberg som förmedlade samarbetet med glasblåsarna. Vissa modeller justerades och några kom till på idéer från golvet, exempelvis brännvinsglaset E 61 som egentligen var en skapelse av Knut Bergqvist, samt servisen S42 Sving som fick utseendet på foten ändrad på förslag av Kjell Andersson när man gjorde provserier. Efter maken Edward Strömbergs död 1946 flyttade Gerda Strömberg till Växjö och ritade väldigt lite glas.

        Från slutet av 1940-talet kom Asta Strömberg in i formgivningen (troligen under mentorskap av svärmodern Gerda de första åren). Hon stod både för egna modeller och förnyade äldre glas ritade av Gerda Strömberg. Ett exempel i raden är kraffen E 131 av Gerda Strömberg från ca 1941-42, vilken 1962 har en lite annan utformning av mynningen. Kring 1970 har Asta sedan ritat en helt ny modell ( E199) med inspiration av E 131, nu högre och smalare men med den ursprungliga kransen kring halsen och det ursprungliga utseendet av mynningen kvar. Dessutom är den dekorerande strängen på sidan borttagen. Exempel på en tidig egen modell av Asta Strömberg, är vasen B456 från slutet av 1940-talet.

        Ca 1952 engagerades Gunnar Nylund som formgivare för Strömbergshyttan. Han ritade sedan det mesta av det nya glaset fram till och med 1956, då hans kontrakt med Strömbergshyttan sades upp av båda parter. Men Strömbergshyttan hade inte lanserat alla de alster han ritat, utan fortsatte komma med nya Nylund-modeller de följande åren (troligen även förnyande av tidigare ritade Nylund-modeller). Efter 1957 blev Asta Strömberg åter mera aktiv i formgivningen vad man kan se, förmodligen som en följd av att samarbetet med Gunnar Nylund upphört vid årsskiftet 1956-57. Hon ritade sedan glas fram till Orrefors övertagande 1976.

        1963 anställdes Rune Strand som gravör och formgivare. Han ritade mest gravyrmotiv, men även en del block och skulpturer samt några modeller av vaser. Han stannade vid Strömbergshyttan till 1968. Därefter engagerades Kristina Kylenstierna under en kort period vid bruket kring 1969-70. Men även Gunnar Nylund fick nytt engagemang på konsult/freelansbasis och ritade en del nytt glas för Strömbergshyttan från 1967 till några år in på 1970-talet. Även Anders Solfors anställdes som gravör och, efter genomförd utbildning, som formgivare.

        Efter att Orrefors tog över driften 1976 ritade Gunnar Cyrén en del glas för Strömbergshyttan, bl. a två serviser Allmoge och Herrgård varav åtminstone Herrgård fortsatte produceras vid Orrefors efter 1979.

        Tiillägg och revideringar kan säkert komma, i takt med att jag hinner gå igenom allt material min far sparat. Men i stort är det vad jag hittills kommit fram till när det gäller formgivarskapet för Strömbergshyttan mellan 1933 och 1979.
        Last edited by rebessin; 2013-06-23, 13:13.

        Comment


        • Ett svar på några vaser

          Vas i inlägg 46 sid 5:
          Vasen har modellbeteckningen B 852. Gravyren har nummer C766.
          Designen är Asta Strömbergs ca 1958.
          Gravyrmotivet gissar jag är av Gunnar Nylunds komposition, ritat ca 1955-56.

          Vas i inlägg 221 sid 23 med luftringar och rökfärgat underfång:
          Modell B 943 som redan konstaterats.
          Design Asta Strömberg ca 1961-62 av numret att döma. Vid den tiden bör rimligtvis alla av de modeller som Nylund ritat fram till 1956 (kontraktet men honom upphörde årsskiftet 1956-57) ha lanserats. Så Asta Strömbergs som designer här är ganska säkert tror jag. Sedan började Nylund formge glas för S-hyttan igen på freelans från 1967, av de dokument jag hittills hittat. Så allt talar för att vid denna tiden hade han inget med bruket att göra. Rune Strand anställdes 1963-68 för Strömbergshyttan, och har ännu senare för SEA formgett liknande vaser med luftringar. Dessa ritades som man kan läsa sig till ca 1980, men de tillverkades inte förrän 1988 då Studioglas Strömbergshyttan startade och gjorde dom åt SEA. Att R.S skulle ha ritat B943 för Strömbergshyttan redan 1961-62 är därför helt uteslutet, annars skulle man kunna tor det, av likheten med hans senare vaser. Här är det nog så att R.S istället inspirerats av Asta Strömbergs design från 1961-62.
          Last edited by rebessin; 2013-06-22, 20:50.

          Comment


          • Vas modell B927 i inlägg 294 föregående sida.

            Jag återkommer till denna, som det ser ut typiska Gunnar Nylund design. Dock är vasen lanserad kring 1959-60 av modellnumret att döma, alltså några år efter det Nylunds engagemang avbröts årskiftet 1956-57 (det återupptogs 1967-68). Vasen på bilden har inte heller samma utseende som i katalogerna (eller som min egen B927), den har en längre och driven topp. Denna är avslipad. Jag skulle tro att toppen skadats och att man i efterhand slipat av den (eller att den skadats i tillverkningen och att man slipat av toppen för att kunna sälja i sekundaboden). Vasen på bilden är trots avslipningen högre än den B927 jag fick tag i för lite sedan, men den gjordes även i större stolekar så det är säkert en högre variant som slipats av.

            Designen har jag tidigare tillskrivit Nylund. Troligen är det också så, men en modell som man väntat med att lansera några år efter den ritats, eller att någon av hans grundmodeller modifierats och fått nytt modellnummer. Vad jag fått fram så har Nylund inte ritat något för S-hyttan mellan åren 1957-66. Men flera av hans modeller lanserades troligen senare, och det han ritat tidigare förnyades under åren efter hans kontrakt upphörde årsskiftet 1956-57.
            Last edited by rebessin; 2013-06-23, 22:22.

            Comment


            • Hajtandsvasen som forumtråden startade med:

              Återkommer till denna vas med hajtandsform av Gunnar Nylund, i första inlägget. Om den är signerad B894 (vilket uppges) så måste den antingen vara felsignerad eller falsksignerad. B894 är nämligen en annan vasmodell, också den med grundform av Gunnar Nylund (B679) från 1955-56, och som eventuellt vidareutvecklats till B894 av Asta Strömberg ca 1958-59 (annars helt en Nylund-modell som fått vänta på lansering några år). Modellen här i första inlägget är antingen B772, 773 eller B884, beroende på storlek 772 ca 15 cm, 773 ca 10cm och 884 ca 18-19cm. Den större B884 har lanserats några år senare än de första. Det finns även en långsmal modell av hajtandsvas med beteckningen B845, vilken kan vara en av Asta Strömberg utvecklad modell av Nylunds grundform. Nylund har annars en hög modell B750 från ca 1956-57 med samma rundade (men lite avlångare) form som B772,773, skild i utseende från B845. Det finns också en modell av Nylund med rundad topp beteckning B707, som inte har så utpräglad spets som övriga hajtandsmodeller. Själv har jag också en osignerad modell som kan vara B750, men den är lite mera rundad i formen och har smalare mynning än den man ser i katalogen från 1962. Den är också ca 5cm kortare än de 35cm som B750 uppges ha. Eventuellt kan detta vara ytterligare en hajtandsmodell som jag inte känner till numret på, och kanske en som Asta Strömberg tagit fram samtidigt som B884 med utgångspunkt från Nylunds grundform ? Bild nedan på denna, 30,5cm hög samt en på B772 15cm och B884 18-19cm, här i klar Strömbergs-kristall. Även bild på de tre B773, B772 samt B845 i golden-yellow underfång. B845 fanns i 25 samt 30cm 1962, denna dock 27cm. Har även sett 28 och 29cm (kan bero på variationer i tillverkningen, det är rent hantverk med manuell utdrivning av toppen).
              Bifogade filer
              Last edited by rebessin; 2013-06-30, 21:42.

              Comment


              • Tack för dina inlägg, informationsrikt och intressant.
                Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                Comment


                • tack rebessin för alla inlägg och fantastiska bilder....

                  Comment


                  • Slipad skål i inlägg 192:

                    Hej igen och tack för att mina inlägg uppskattas! Vill komma med ytterligare en komplettering och klarläggande angående glas i denna tråden. Skålen i inlägg 192 som sägs ha beteckningen T105 och vara formgiven tidigt av Gerda Strömberg, har i själva verket beteckningen T405. Modellbeteckningen är lite svår att läsa så det blev lite fel. Likaså blev det följdaktligen fel med formgivarskapet, som man då trodde tillhörde Gerda Strömberg. Men det är i själva verket Asta Strömberg som ritat denna slipade skål. Under mitten av 1960-talet, som jag bedömer det enligt nummerföljden. Skålarna slutar på T382 i katalogen från 1962 och på T466 i katalogen från 1972.
                    Hälsn, Nils/

                    Comment


                    • Vas i inlägg 177

                      Ursprungligen postat av rebessin Visa inlägg
                      Fortsätter att försöka reda ut formgivarskapet för Strömbergshyttan. Denna vas i inlägg 177 är troligen formgiven av Gunnar Nylund. Han införde former med böjda överdelar, finns några sådana vaser i katalogen från 1954. Samtliga av dessa har fader Putte skrivit GN vid i katalogen, dvs Gunnar Nylund. Ritningarna som finns bevarade efter Nylund har också dessa böjda former, både i vaser och skålar, på flera ritningar. Mycket av Nylund keramik från 1950-talet har också dessa typiskt böjda överdelar.
                      Ytterligare ett belägg för att Nylund ritat denna modell med böjd överdel är en katalog avsedd för amerikanska marknaden. Bilden nedan från den, där det anges att Gunnar Nylund designat dessa vaser och skålar med böjda överdelar. Vasen med beteckningen B621 är 26cm hög. Den som visas här 21cm. De liknar varandra mycket men den här verkar ha bredare botten. Kan dock vara så att de har samma bottenbredd men att den längre vasen pga proportionerna ser ut att vara smalare där? Tror dock oavsett modellbeteckning, ganska säkert att även vasen här är en Nylund-modell. Vid den tiden och nummerintervallet (ca 1952-1956) ritade och designade Nylund ett helt nytt sortiment för S-hyttan och i princip allt. Asta ritade lite före Nylund kom in i bilden, men hade uppehåll i formgivningen några år och återkom sedan från ca 1957, då Nylund slutade som konstnärlig ledare för S-hyttan.

                      Click image for larger version

Name:	S-hyttan annons.JPG
Views:	1
Size:	30,7 KB
ID:	550936
                      Last edited by rebessin; 2013-10-31, 21:24.

                      Comment


                      • Design Anders Solfors ca 1976:

                        Click image for larger version

Name:	S-hyttan B1299 1.jpg
Views:	1
Size:	32,0 KB
ID:	550943Click image for larger version

Name:	S-hyttan B1299 3.jpg
Views:	1
Size:	38,9 KB
ID:	550944

                        Två modeller formgivna av Anders Solfors vid mitten av 1970-talet. Den ena har modellbeteckningen 1299, och jag tror det är bland de sista modeller som togs fram i Strömbergshyttan 1976, före konkursen och Orrefors övertagande. Läs mera om dom här:
                        Två vaser från Strömbergshyttan och mitten av 1970-talet. Designade av Anders Solfors, vilken även tillverkat formarna för vaserna. Den f...

                        Comment


                        • fascinerande tråd

                          Har efter att ha läst hela tråden med sorg förstått att "Rebello" har gått bort. Hittade hit sedan jag hade indentifierat mitt senaste glasköp som Håtuna från Strömbergshyttan. Dvs. troligtvis Håtuna, bilderna på Tradera är inte så bra och vi har ännu inte fått glasen. Vad jag har förstått från en annan tråd här så är dessa tillverkade tidigast i slutet av 30-talet. Det skulle vara intressant att få reda på vilken sorts glass som användes, eller om det alltid var "helkristall" i slipade glas på den tiden? Ett riktigt fynd, saknar gör vi bara champagneskålar.
                          Bifogade filer
                          DENNA JORDENS GRUNDVAL HETER RÄTTFÄRDIGHET

                          Comment


                          • Hej cobben! Har inte varit inne på sidan under julstöket, därför sent svar, men bättre sent än aldrig. I avsaknad av både min farbror (rebello) och min far, som båda gått till de sälla jaktmarkerna, ska jag försöka svara ändå.

                            I katalogen från 1939 slutar serviserna på S 57. Då denna men namn Håtuna har beteckningen S 58, och då Strömbergshyttans glas alltid kom i kronologisk nummerföljd, så är denna servis med största sannolikhet lanserad tidigast 1940. I min katalog från 1942 finns den med och där slutar servisernas numrering med S 74. Så jag tror att Håtuna kom 1940. Formgivare är Gerda Strömberg.

                            Strömbergshyttans lite blåtonade specialkristall (beteckning 915) tror jag lanserades av ingenjör Erik Strömberg när han kom till bruket 1936. Den användes sedan under hela brukets historia fram till nedläggningen 1979. Men de sista åren 1977-79, då Orrefors tog över bruket gjordes även glas i helt vit kristall, samt i en svagt rökfärgad nyans. I katalogen från 1942 finns annars glas i 5 olika färgnyanser, och jag vet att under 1930- och 40-talen var en svagt guldbrun kristall (beteckning 703) också vanlig. De andra färgtonerna var helt vit (101) helkristall, mörkgrön (510) samt gråviolett (811). I katalogen från 1954 finns ytterligare en färgton (604) ljusblå representerad. Skillnaderna mellan tonerna ser man bäst när man jämför glasen med varandra i bra belysning. Det kan annars vara svårt att se, speciellt med servisglas som brukar vara lite tunnare. Från slutet av 1940-talet och fram till 1976 var den blåtonade kristallen dominerande. 1942 fanns dock flera modeller att välja i två eller flera av tonerna (dock inte Håtuna), men 1954 var endast ett mindre antal modeller valbara i mer än den blåtonade 915.

                            Håtuna tillverkades faktiskt från det år de lanserades 1940, och fram till brukets sista år vid slutet av 1970-talet. En tidlös design av Gerda Strömberg som jag tycker håller än idag. I katalogen från 1977 har Orrefors gett Strömbergshyttans glas nya och parallella modellbeteckningar och S58 har där fått nummer från 2240 till 2255, beroende på vilket specifikt glas det gäller. Där finns alltså 16 olika storlekar och typer att välja mellan, inklusive två storlekar av kanna/karaff. I katalogen från 1942 fanns 18 olika delar. Det man tagit bort 1977 verkar vara punschglas och sköljkopp, annars komplett som från början. I USA lanserades Håtuna under annat namn. I publikationen "Art News Annual" från 1955, finns en annons införd där servisen kallas "Linda".

                            Hoppas du blivit lite hjälpt. Har möjligtvis några Håtuna Champagneskålar jag kan avvara i den vanliga blåtonade specialkristallen 915? Ska kolla vad som finns undanstoppat på vinden.
                            Last edited by rebessin; 2013-12-16, 23:23.

                            Comment


                            • Ursprungligen postat av rebessin Visa inlägg

                              Håtuna tillverkades faktiskt från det år de lanserades 1940, och fram till brukets sista år vid slutet av 1970-talet. En tidlös design av Gerda Strömberg som jag tycker håller än idag.
                              Hej!

                              Tack för ett uttömande svar, mycket intressant. Nu har vi köpt glasen för att användas, och inte som "samlare" i första hand, så exakta årtal osv. är inte så viktiga för oss. Partiet vi köpte har 12 st. av varje av 3 olika sorter, därav är 8st. av varje sort hela och fina, medan 4st. av varje sort lätt naggade, upptill eller nertill. Dem naggade har vi tänkt använda till vardags, så det är inget direkt problem för oss, men det är nog tyvärr allt för vanligt med slipade kristallglas att de blir kantstötta båda här och där. Därför har vi tidigare mest hållit oss till robustare typer i hårdare glas, men min fru ville gärna ha en kristallservis.

                              Vi kan vara intresserade av säj 8st. champagneskålar, hör gärna av dig om du hittar något.

                              Nu har vi gått och köpt andra champagneskålar som dök upp på Tradera, som visade sig vara "Vignes" från Val St Lambert i Belgien. Mera jugendaktiga kanske än strama Håtuna, men vi hade en salig blandning redan innan.

                              Click image for larger version

Name:	178106209_a03e8e3d-ab33-485e-b2da-56264913c53fx.jpg
Views:	1
Size:	55,3 KB
ID:	551546Click image for larger version

Name:	1312041 (1).jpg
Views:	1
Size:	118,8 KB
ID:	551547

                              Annars dök dessa öl(?)glas upp från en pantbank, har inte sett något sådant förut - visst är de Håtuna, men med snygg gravyr upptill. Tyvärr var de för dyra för oss.

                              Click image for larger version

Name:	178817087_4a1330d4-d3ee-4119-85ac-9735f5d3f115.jpg
Views:	1
Size:	37,3 KB
ID:	551549

                              12 st vackra tunga antika graverade ölglas från Strömbergshyttan med motiv av rådjur/antilop på gräs med palm och stjärnor, med vacker optiskt slipningseffekt nedanför gravyren. Gravör troligen Sigvard Wulff. Foten är kantslipad (10 kanter), övre Ø 6,8 cm, höjd 13 cm, vikt 386 gram styck!

                              Köp och sälj Kristall enkelt och hållbart på Tradera. Stort utbud av begagnade och oanvända saker på Sveriges största cirkulära marknadsplats
                              Last edited by cobben; 2014-01-10, 22:36.
                              DENNA JORDENS GRUNDVAL HETER RÄTTFÄRDIGHET

                              Comment


                              • skål Strömbregshyttan

                                Då skulle det här vara en Gunnar Nylund alltså---fr. 50-talet om jag förstår katalogbilden ovan rätt. Min är dock märkt T 379.Click image for larger version

Name:	2014-09-11 10.38.25.jpg
Views:	1
Size:	101,6 KB
ID:	555647Click image for larger version

Name:	2014-09-11 10.38.18.jpg
Views:	1
Size:	78,7 KB
ID:	555646Click image for larger version

Name:	2014-09-11 10.39.03.jpg
Views:	1
Size:	73,2 KB
ID:	555648

                                Comment

                                Working...
                                X