Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mats Jonasson

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
    En sådan mus (eller liknande glasdjur i övrigt) har jag aldrig sett i Målerås, är den gammal?

Den är nog runt 10 år gammal. Fanns även i blått och rosa.
    Hittade en blå här: http://auctionnearyou.maxsold.com/vi...271/lot/28700/

En annan större modell hittade jag här: http://www.worthpoint.com/worthopedi...imal-404878419

Comment

Mellandagsrea och 30% rabatt på bland annat alla ansikten i Målerås, så jag passade på ett köpa ett par stycken till.

Click image for larger version

Name:	Målerås7.jpg
Views:	1
Size:	137,0 KB
ID:	556807Click image for larger version

Name:	målerås8.jpg
Size:	89,8 KB
ID:	556808

Det var lite glest i bokhyllan, men nu ser det bättre ut ; )

Name:	målerås9.jpg
Size:	139,8 KB
ID:	556809

Comment

Mellandagsrea och 30% rabatt på bland annat alla ansikten i Målerås, så jag passade på ett köpa ett par stycken till.

Det var lite glest i bokhyllan, men nu ser det bättre ut ; )
        Mycket trevligt! Det rullar på i rasande fart! Vad bra att du har tillfälle att utnyttja när dom har rea och rabatter, det är ju bara att tacka och ta emot!

Comment

Ja jag är tacksam över att bo så nära ett av mina favoritglasbruk.
          Här kommer en liten skulptur till, en Atle V, tillverkad i 99 ex.

Name:	atle V 1.jpg
Size:	130,2 KB
ID:	556864

Name:	atle V 2.jpg
Size:	138,2 KB
ID:	556865

Och när jag skriver liten så menar jag liten. Endast 23 cm hög.
          Men kontrasterna mellan liten och stor blir ju desto trevligare : )

Name:	atle v och kilroy i.jpg
Size:	139,9 KB
ID:	556863

Comment

Här kommer en till. Faun I, 99 ex, 34,5 cm hög.

Name:	faun1.jpg
Size:	135,4 KB
ID:	556871Click image for larger version

Name:	faun1-2.jpg
Size:	134,3 KB
ID:	556870

Comment

Här kommer några små ansikten till och kikar in...

Name:	Målerås10.jpg
Size:	57,0 KB
ID:	557060

Name:	Målerås11.jpg
Size:	136,3 KB
ID:	557059

Comment

Snyggt! Vad är det för storlek på den på bild nr 2?

Comment

Den är ca 42 x 22 cm och väger runt 8 kg.

Comment

Här kommer några små ansikten till och kikar in...
                    Den är ca 42 x 22 cm och väger runt 8 kg.

Oj, större än väntat! Tack!

Hur små är då dom små?

Comment

Allt är relativt : )

Det gröna ansiktet här är ett av de tre från den första bilden, och det är rätt litet...

Name:	Målerås13.jpg
Size:	139,8 KB
ID:	557068

...men ändå rätt stort.

Name:	Målerås12.jpg
Size:	89,3 KB
ID:	557069

Comment

Allt är relativt : )
                        Ja där ser man tydligt de olika storlekarna. Mycket snyggt presenterat! Tack!

Comment

Helt sanslöst vackra objekt! Jag känner ett grymt "vill ha" begär till alla objekten som visats! Makalös samling Zeruel! Du har många av mina mest önskade M.J föremål. Djävulen på sida 1 har jag inte sett förut, mycket fin och väcker stort begär! Jag har ju bara samlat några månader ännu och har inte i närheten av sådana här pjäser dock, men visar upp det jag samlat på mig hitills och kanske kan jag få hjälp med lite info!
                          Jag undrar bland annat om min blåa uggla kan vara lim ed? I övrigt ligger nog den stora Masq-vasen varmast om hjärtat, tillsammans med en ekeby-duk i samma utförande som kökshandukarna, som nu fungerar som underlägg till föremålen på bilderna.
                          Kommer definitivt besöka Målerås snart iaf! Har tänkt mig en weekend nu i sommar.

Med vänliga hälsningar
                          Skogens

Name:	20180528_213607.jpg
Size:	63,5 KB
ID:	568380Click image for larger version

Name:	20180528_220946.jpg
Size:	61,3 KB
ID:	568381Click image for larger version

Name:	20180528_213716.jpg
Size:	74,4 KB
ID:	568382Click image for larger version

Name:	20180528_213733.jpg
Size:	67,2 KB
ID:	568383.

Comment

Vad roligt att väcka lite liv i den här gamla tråden igen!
                            Duken gillade jag verkligen! Visste inte att det fanns andra föremål än i glas med Mats Jonassons motiv.

Den djävulen var det allra första glasföremålet jag köpte, långt innan jag blev en "galen glassamlare", under mitt första besök på Målerås Glasbruk, 2010.
                            Den slutade tillverkas för ett antal år sedan tyvärr.
                            Den heter Lucifer och har artikelnummer 65135.

Name:	Målerås-20180530-1.jpg
Size:	137,7 KB
ID:	568392

På Målerås glasbruk har de ett väldigt logiskt system vad gäller artikelnumren. Det första Masq-ansiktet som gjordes fick artikelnummer 65101, sen går det uppåt och de är på ca 65170 idag.
                            Sen har andra sorters föremål andra artikelnummerserier.
                            Limiterade föremål med metall t.ex börjar på 68001 och det nyaste idag har ca 68160.
                            Så med hjälp av artikelnumret ser man ungefär när just det föremålet började produceras.

Din blåa uggla är limiterad, du har nr 104 av 999 st. Märket till höger har jag på ett av mina föremål.
                            Det röda ansiktet här, Enora, tillverkas fortfarande, men det blåa är limiterat till 299 exemplar...

Name:	Målerås-20180530-2.jpg
Size:	132,4 KB
ID:	568391

...och har samma märke som ugglan. De såldes enbart genom fyrklövern.se varav märket.

Name:	Målerås-20180530-3.jpg
Size:	56,8 KB
ID:	568390

Ett besök på Målerås Glasbruk är definitiv värt det, där finns väldigt mycket fint att titta på. De stora föremålen i utställningshallarna är ju riktigt läckra!

I mitt sista inlägg i den här tråden för över tre år sedan visade jag tre ansikten (Ideo) i olika storlekar, så jag tänkte det kunde vara roligt att visa även den fjärde storleken nu.

Name:	Målerås-20180530-4.jpg
Size:	93,9 KB
ID:	568389

Comment

Vad roligt att väcka lite liv i den här gamla tråden igen!
                              Duken gillade jag verkligen! Visste inte att det fanns andra föremål än i glas med Mats Jonassons motiv.

Den djävulen var det allra första glasföremålet jag köpte, långt innan jag blev en "galen glassamlare", under mitt första besök på Målerås Glasbruk, 2010.
                              Den slutade tillverkas för ett antal år sedan tyvärr.
                              Den heter Lucifer och har artikelnummer 65135.
                              [ATTACH]170231[/ATTACH]

På Målerås glasbruk har de ett väldigt logiskt system vad gäller artikelnumren. Det första Masq-ansiktet som gjordes fick artikelnummer 65101, sen går det uppåt och de är på ca 65170 idag.
                              Sen har andra sorters föremål andra artikelnummerserier.
                              Limiterade föremål med metall t.ex börjar på 68001 och det nyaste idag har ca 68160.
                              Så med hjälp av artikelnumret ser man ungefär när just det föremålet började produceras.

Din blåa uggla är limiterad, du har nr 104 av 999 st. Märket till höger har jag på ett av mina föremål.
                              Det röda ansiktet här, Enora, tillverkas fortfarande, men det blåa är limiterat till 299 exemplar...

[ATTACH]170230[/ATTACH]

...och har samma märke som ugglan. De såldes enbart genom fyrklövern.se varav märket.
                              [ATTACH]170229[/ATTACH]

Ett besök på Målerås Glasbruk är definitiv värt det, där finns väldigt mycket fint att titta på. De stora föremålen i utställningshallarna är ju riktigt läckra!

I mitt sista inlägg i den här tråden för över tre år sedan visade jag tre ansikten (Ideo) i olika storlekar, så jag tänkte det kunde vara roligt att visa även den fjärde storleken nu.
                              [ATTACH]170228[/ATTACH]
                              Stort tack för all info etc!

Ja, duken är kul och det första steget öht för mig. Kände till M.J ytterst lite då jag köpte den, men behövde en duk och köpte då en alldeles ovanligt dyr sådan, för att vara jag och just då. Därefter ville jag gärna komplettera den, men först nu 2018 hittade jag 2 till i serien. (Ekeby, design Mats jonasson, "Electra 03")

Ok, vad intressant med fyrklövern, kände jag inte alls till. Vet du hur många olika "modeller" som som gavs ut där? Är det en slump att våra båda är blå? Var alla på fyrklövern det? Var alla på fyrklövern limiterade?
                              Ursäkta alla frågor, men det var intressant!

Det var kul att få det verifierat! Misstänkte det när jag såg ugglan första gången, men säljaren skrev att det var serie-nr och dessutom skrevs fel nummer ut! Men man såg tydligt siffror m.m på bilderna som fanns och jag bjöd därför hem den. Alltid extra kul med limiterad upplaga! Kunde inte hitta den när jag sökte efter den heller, vilket skvallrade lite om att ev vara limiterad..

Djävulen är ju "djävulskt" fin iaf och jag misstänker att den inte syns på Tradera m.m, så ofta!?
                              Det är många ögon på MJ's objekt, de brukar både börja och gå högt. Men de kostar ju en bra slant frpn början med och eftersom de ligger så nära i tiden, eller fortfarande ör aktuella, blir prisbilden därefter antar jag. Vill väldigt gärna ha någon av hans större, limiterade, vägghängda pjäser! Men den plånboken har jag inte tyvärr.

Fantastisk uppsättning där! Hur stor är den (sista?) och största av dem?! Tyckte de var bra skillnad mellan stor och liten redan innan..

Mvh!
                              Last edited by Skogens; 2018-05-30, 19:54.

Comment

Jag vet tyvärr inte mer om fyrklövern, har inte köpt skulpturen därifrån. Råkade bara hitta en gammal sida där det stod att endast de sålde den och att den var slutsåld.
                                Just nu så säljer fyrklövern en Athena skål från Målerås glasbruk, också blå, och skålen finns tydligen i den färgen endast där.

Den största Ideo är 30 cm hög och väger ca 10 kg, den minst är 6 cm hög och väger ca 100 g, så visst är det skillnad.

Jag vet att jag sett en Lucifer på tradera för inte så värst länge sedan, men hur lång tid det tar tills nästa dyker upp vet man förstås inte, du får hålla utkik! : )

Comment

Working...
                                X