Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Kosta första sortering? - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kosta första sortering?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kosta första sortering?

Hejsan!

Jag köpte via en näthandel en praktvas av Vicke Lindstrand. Enligt de bilder och uppgifter jag fick mig tilldelad så skulle vasen ha några mindre repor och vara signerad. Det stämde bra, men det som inte framgick var att vasen även hade två luftbubblor.

Blev naturligtvis lite sur och tog kontakt med säljaren för att åtminstånde få reducerat pris. Säljaren menar på att eftersom Kosta har signerat den så är det första sortering och reklamation är inte möjligt. Jag ställde mig då naturligtvis frågande till hurvida det verkligen är en första sortering eller ej.

Så jag undrar om någon här vet om Kosta tillät luftbubblor i första sortering? Jag är nämligen själv rätt lur på att signeringen är en efterhands konstruktion.

Tacksam för eran hjälp!

Bilder behövs!
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

Comment

Bilder enligt önskemål
      Bifogade filer

Comment

Om denna signatur kan jag inget säga, behövs nog en expert.
        resten satte han hår på.

Comment

Jag har dock inga signerade Lindstrandare med bubblor eller andra smådefekter, så jag förstår din fråga/oro.
          resten satte han hår på.

Comment

Är det ett nr efter LH?
            Visa gärna hela vasen
            --eller hur det nu va.

Comment

På 60-talet var jag ute på en glasbruksresa och handlade en massa. Letade då bland andrasorteringen och kunde ibland hitta signerade saker med någon absolut minimal bubbla. Efteråt hittade jag i olika affärer förstasortering varor med flera klart synliga bubblor, så jag funderade då på om det ibland ar avsynarens dagsform som kunde bli avgörande för vad som godkändes!
              Söffe

Comment

Boktips

Hejsan,jag hittade en bra bok som heter svenskt konstglas av Andre Laszlo.På sidan 91 står bl a om Palmqvists Krag / Graal. Den har alltid en fisknätsliknande dekor,ofta med små blästrade luftbubblor i maskorna. Kolla det,jag tror det kan vara detsamma i Vickes fall och i så fall är det fin kvalitet på din vas. Mvh Björn

Comment

Hej Björn och välkommen.

Detta är inte ett fall av avsiktliga bubblor, som man finner bland annat i Krakor, utan detta rör sig om en oönskad tillverkningsdefekt. Ett exempel på en Kraka finner du bland annat i den här tråden:

"Krag" är förresten en förkortning för den svenska konstglasproduktionens fyra "stora" innovationer; Kraka, Ravenna, Ariel och Graal.

Comment

Working...
                  X