Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pukeberg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Pukeberg

Det här är en gammal Pukebergsskål som jag köpte i min ungdom för en femma på en auktion. (tillsammans med en del andra grejor)
    Fick senare veta att det var en av Pukebergs tillverkningar, Den har stått i Småland ända sedan jag köpte den, men nu har den passerat smålandsgränsen. Sladden stod inte med sin spade och stoppade mig
    Lasse
    Bifogade filer

Den här typen av skål skulle jag lagt mkt senare i tiden, -70-tal, där ser man.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

torde vara Solglas, Pukeberg, 30-40-tal.

Comment

Är det de färgerna i Solglas? Har inte fått kläm på just Pukebergs tidigare tillverkning som verkar intressant, har sett en del pluttaglas som säljarna påstår är Pukeberg men tycker att det känns polsk tillverkning när jag håller i pjäserna. Har därför inte köpt något då kunskapen inte räcker till, jo det ligger en pluttaglasvas i någon låda som påstogs vara från just Pukeberg.

Hur stor är din skål Lasse C?
        Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Den är ca 30 cm i diam och 13 cm hög.
          Tror till och med att solglas tillverkades under 20-40talet
          Bifogade filer

Comment

Bild samma som ovanstående.
            Bifogade filer
            I’m a real mean bitch!

Comment

Marias skål var tjusig. Var i Småland för några år sedan och sprang in på diverse loppisar. Ett av köpen var denna upsättning bestående av bricka, kanna och två glas. Svårt att få till rätt färger. Brukar damma av Småland då och då, finns en hel del köpvärt även i det grevskapet.
              Bifogade filer

Comment

Snyggt Ulferic
                Jag tror verkligen att Sladden får rycka ut med sin spade och vinka in bilar och kolla vad de tar med sig från Småland
                Lasse

Comment

Vilka skatter ni har hemma!!!!

Comment

Säger detsamma, vilka skatter! Tack för bilderna som kommer att hjälpa mig vid ett ev framtida inköp som jag hoppas inte dröjer alltför länge. Ska ut en sväng imorgon och man vet aldrig vad som dyker upp
                    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Jag vet inte om de här räknas som några dyrgripar, men för mig är den lite unik, då det var en av de första grejorna som jag fyndade på en auktion. Senare fick jag reda på av en släkting som sa att hans far blåst sådana här saker på Pukeberg. Jag trodde när jag såg den på auktionen att det var någon typ av gral. Det roliga var att en chef på Orrefors senare fick se den och trodde att det var en gammal Orreforsskål.
                      Den har stått i mitt förädrahem i ca 50 år
                      DG

Comment

Besökte Pukeberg i helgen. Tyvärr blev det ett alltför kort besök då vi kom en dryg tima innan stängning, men bristen på tid stod i proportion till den oerhörda värme som lägrat sig över hela småland och Pukebergs fastigheter i synnerhet!
                        Under besöket i museet imponerades jag av den väldiga spännvidd glasbruket haft/har. Nu finns där skojfriska ungdomar som skapar glas man blir glad av, väldiga ljuskronor i bjärta färger var en fröjd för ögat. De museala föremålen med företrädelsevis Notini i spetsen visade upp fantastiskt vackert och vältänkt glas. Väl värt ett längre besök.

Comment

Håller med Äjth. Den gamla produktionen är mycket intressant och vacker.
                          Synd att jag inte var där nere, då kunde jag bjudit på svalkande förfriskningar i mitt "sommarslott"
                          DG

Comment

Det hade varit väldigt trevligt OCH svalkande . Värmen därinne stod absolut still och svettningen kom igång efter bara några minuter, kanske hade de fel på luftkonditioneringen?!

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                              Besökte Pukeberg i helgen. Tyvärr blev det ett alltför kort besök då vi kom en dryg tima innan stängning, men bristen på tid stod i proportion till den oerhörda värme som lägrat sig över hela småland och Pukebergs fastigheter i synnerhet!
                              Under besöket i museet imponerades jag av den väldiga spännvidd glasbruket haft/har. Nu finns där skojfriska ungdomar som skapar glas man blir glad av, väldiga ljuskronor i bjärta färger var en fröjd för ögat. De museala föremålen med företrädelsevis Notini i spetsen visade upp fantastiskt vackert och vältänkt glas. Väl värt ett längre besök.
                              Fann här en bild på en ljuskrona som jag vill med mig av.

Comment

Working...
                              X