Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gullaskruv

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gullaskruv

När är dessa glas tillverkade om har dom något namn/modellnummer,,har även lite annat från samma glasbruk som jag skulle vilja ha lite info om...mvh Lasse
    Bifogade filer
    Last edited by Glasmannen; 2008-01-13, 18:47.

Glasen är det lite svårt att se pga vinkeln, men det skulle kunna vara likörglas ur serien V.O. Skulle du kunna fotografera dem från sidan och ge måtten tror jag det underlättar.

Karaffen heter KB 58/89, och är således formgiven av Kjell Blomberg 1958. Ljusstaken är ur serien Stellaria, även den av Kjell Blomberg.

Comment

Tack för svaren cjf,,,,ska fixa ett kort på glasen,,mvh Lasse

Comment

Minsann, det kom till en bild till medan jag skrev... De sista är väl värmeljushållare (fast jag har även sett dem med metallinsats som nån slags drickakylare) ur serien Vineta, även den av Kjell Blomberg.

Comment

Likörskål V.O finns i två olika höjder, 85mm och 115mm och även slipade formgivna av William Stenberg tidigt 1940-tal och fanns med fram på 1960-talet.

Karaffen KB58/59 finns i flera färger och i två storlekar, Du har den mindre.

Stellaria formgavs ca 1965.

Vinetaskålarna, även de, Kjell Blomberg formgavs 1962.
          Bifogade filer
          knappast meningslöst.

Comment

såg att det var två olika modeller på glasen.Den vänstra har en kupa som är mer konisk medan den andra är mer rak i formen....även fötterna skiljer dom åt..det vänstra glaset är 13,5cm hög och den högra är 14cm hög...mch Lasse
            Bifogade filer

Comment

här kommer lite fler kort på glasen...mvh Lasse
              Bifogade filer

Comment

Vad jag kan se, så kan det vara ett champagneglas KB59/61, alltså Kjell Blomberg 1959.
                knappast meningslöst.

Comment

Tackar för svaret ralle....mvh Lasse

Comment

Instämmer i tackandet, hade själv bara kommit så långt att jag uteslutit V.O....

Comment

Fråga under Gullaskruf. Tyckte mig idag verkligen se ljusmanchetter med Vineta-mönster. Stämmer det att det fanns sådana? Denna var i klarglas.
                      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Japp. diameter 70
                        knappast meningslöst.

Comment

Fräckt!! finns de i andra färger som de övriga vinetadelarna? Synd att jag inte köpte den. En femma bara.
                          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Nej, de var alldeles för dyra att tillverka.

Jo, förmodligen. Jag har för mig att jag sett dem i grönt.
                            Bifogade filer
                            knappast meningslöst.

Comment

Working...
                            X