Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hängen och hängsmycken Erik Höglund

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hängen och hängsmycken Erik Höglund

En ganska stor glaspjäs att hänga med en man och kvinna avbildade nakna. De är motsatta dvs kvinnan är uppåt och mannen uppochner.
    Bifogade filer
    Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

Den är inte märkt på nåt sätt? Jag skulle tro att denna är formgiven av John Käll för Elme, och många av hans såna här fönsterprydnader var märkta...

Comment

Nej gott folk, detta är en Höglundare. Inte alla är märkta, men likväl Erik Höglund. (svärmor samlar på dessa)

Comment

Minsann. Jag böjer mig omgående för djupare kunskap , det var kantigheten i figurerna som fick mig att luta åt Käll...

Comment

Nej den är inte märkt, och jag köper ofta saker och hinner betala innan hjärnan registerat handlingen. Det betyder att jag inte vet vad jag skall ha den till och den har legat i en låda med " jag vet inte varför jag köpte dessa saker" och funderar på att avyttra den på tradera. Dvs om någon är intresserad av sådana ting. Eller så blir det lådan igen eller lämna på loppis.

Hittade 2 st hängen som uppenbarligen inte är Höglund på Tradera http://www.tradera.com/ERIK_HOGLUND_...ktion-48767979 och http://www.tradera.com/ERIK_HOGLUND_...ktion-48768860. Hur vet man om det är Höglund om den inte är signerad? Är det motivet?
          Last edited by Samlartrollet; 2007-10-02, 19:35.

Comment

Taskiga exempel du länkade till trollet....Motiv, form helhet, erfarenhet är väl det som gör att man kan säga Höglund på ditt hänge. De brukar landa mellan 2-600 beroende på färg form figur och märkning. Även orginalläderrem spelar in. Brun är väl kanske den vanligaste färgen och den minst attraktiva.

Comment

Typiskt att min skall vara minst eftertraktad. Brun och osignerad. Skämt å sido. Hur vet man om läderremmen är original?

Comment

Hmmm, de här kantiga gubbarna har jag också hört inte är Höglund. Finns det någon dokumentation? I dagsläget verkar ju varken etiketter eller graveringar vara helt säkert...

Comment

Ansluter mig till skaran av tvivlare. Har sett dessa etikettmärkta, men inte som Boda/Höglund.
                  "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                  Konfucius

Comment

Har försökt att hitta mer info på nätet om John Käll för Elme men det finns inte mycket. Dock fann jag någon stans ett annat smycke med naken kvinna så det luter väl åt det hållet och inte Höglund.

Comment

Comment

Jag ger mig inte. Var hemma hos svärmor och kollade. Av de sex, sju hon har var tre signerade, den med detta mönster är signerad "H866/E", en annan med samma form men annan figur "H866/A". Alla har den kantiga formen på figurerna.

Comment

Tack bägge 2. Jag kör på Höglund nu, ingen tvekan. Skickar väl ut den på Tradera.

Comment

Här är en som säljs som Höglund

Comment

Det är väl en Höglund. Signeringen och ettiketten stämmer med Höglund.

Comment

Working...
                              X