Går det att få en bättre bild på etiketten? Jag är benägen att hålla med Johan om att det sannolikt är Willy Johanssons (visserligen i Orrefors), jag tycker varken signeringen, formen eller etiketten stämmer med de liknande som gjordes på Orrefors (den här ser t.ex. ut att vara planslipad på toppen)...
Tanken går till Nils Landberg när jag ser översta vasen men signeringen verkar vara wj of. Även etiketten verkar vara den där det står: Firma W. Johansson Orrefors.
Var det inte så att den firman köpte in glas från andra glasbruk och satte på sin egen etikett? Jag har en liten och bullig karaff med graverade fiskar på. Den har firma W. Johanssons guldfärgade etikett på. Ingen signering i botten.
För några veckor sedan fick jag se en, som jag tror, likadan karaff med blommor på, den var enl. försäljaren signerad Vicke Lindstrand Kosta.
Firma W. Johansson låg i Orrefors.
Jag har tittat på den översta vasen som faktiskt kan påminna om Nisse Landbergs vaser. Men som Du säger cjf så ser den planslipad på ovansidan och Landbergs var rent hyttarbete. Jag tycker inte heller att den har det rätta utseendet som hans heller. Nej jag vill nog tro att det är Walter Johansson som har sålt den här. Om den är gjord utomlands eller på SEA det vågar jag inte uttala mig om. Så nisse8 Du får nog ge Dig
DG
Jag har tittat på den översta vasen som faktiskt kan påminna om Nisse Landbergs vaser. Men som Du säger cjf så ser den planslipad på ovansidan och Landbergs var rent hyttarbete. Jag tycker inte heller att den har det rätta utseendet som hans heller. Nej jag vill nog tro att det är Walter Johansson som har sålt den här. Om den är gjord utomlands eller på SEA det vågar jag inte uttala mig om. Så nisse8 Du får nog ge Dig
DG
Comment