Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mina spindelvävsvaser

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Tack för jobbet så långt Rebello. Kul att få veta tekniken. Nu saknas bara formgivare, hoppas att du får svar från de djupa skogarna

Comment

Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
      Tack för jobbet så långt Rebello. Kul att få veta tekniken. Nu saknas bara formgivare, hoppas att du får svar från de djupa skogarna
      Det har inte kommit något mer besked ”direkt från källan” - ännu. Däremot har jag haft en dialog med Bay Åkerblom om dessa båda vaser.

Rebello: Asta Strömberg skrev, att "vi" använde i bland ett speciellt verktyg att sticka med för att få ”bubbeleffekt”. "Vi" - då kanske hon menar att hon har formgett dessa båda, som hon kallar "bubbelvaser"? Men - den amerikanska firma som det hänvisas till på tråden - de bjuder ut en liknande vas och uppger formgivare Gunnar Nylund. http://www.freeformsusa.com/glass/misc.htm.

Bay: Det finns ett par olika modeller av "bubbligt" glas vid Strömbergshyttan, varav några av dessa skall vara formgivna av Gunnar Nylund och sen så har även Asta Strömberg utfört ett antal modeller. Hennes är ofta mer kraftfulla i bubbligheten i förhållande till Nylunds.

Rebello: Av din uppgift här drar jag slutsatsen, att Asta Strömberg förmodligen har formgett E.B.:s mer rustikt bubbelformade vaser. Gunnar Nylund skulle då så som USA-firman uppger - ha formgett vasen där i deras utbud - som ännu mer ger skäl för namnet spindelvävsvas.

Bay: Det är min uppfattning att det är så!
      De som Nylund formgav är mer finbubbliga och Astas är mer krafiga och rubusta i sin bubblighet.

Comment

Tack för att ni försöker få fram info. Nu tror ju jag att mina vaser och den på freeforms är i samma serie. Det som skiljer är nog hur fotot är taget. De är ju även signerade med samma modellnummer.

Comment

OK - det kan vara svårt att avgöra enbart utifrån fotografier av glas. Och det är kanske därför svaret "från källan" dröjer. Du som har två vaser framför dig att jämföra med bilden från USA - och som har tillgång till modellnumer, som är det samma för båda (B 1134) - så har du nog kommit fram till rätt bedömning. Men, det kom ju fram en del annat intressant: om tillverkningstekniken och om att de var två formgivare som sysslade med denna teknik på Strömbergshyttan. Dessutom har vi fått en beskrivning från Bay om skillnaden mellan bubbel- eller spindelvävsvaser av Asta Strömberg resp. av Gunnar Nylund.
          Last edited by Rebello; 2008-09-12, 09:42.

Comment

Working...
          X