Fann detta glas på en loppis för en tjuga och upptäckte först när jag kom hem efter att ha rullat runt glaset under olika ljuskällor att det har även ett helt underbart färgspråk under bara form. Har försökt fånga det men jag blir helt vansinnig - det går inte att fånga! Såsom himlen färgas röd strax över horisonten när solen går ned om vintern och det röda mjukt sprider sig ut mot det blå utan att där finns en enda markerad tillstymmelse till färgbrytning, så strålar det lila/ceris från glasets botten upp ungefär en tredje utefter glasets sidor. Satt under en ljuskälla glöder denna underbara nyans som varken är lila eller ceris men ändå...och den har en stark glöd som gör att man bara blir kär.
10.5 cm högt. 9 cm övre diameter. En välbalanserad tyngd. Ett mkt välgjort och vackert glas som tyvärr bilderna inte ger rättvisa alls! Hoppas ngn kan reda ut var glaset kommer ifrån, svenskt? eller inte.
10.5 cm högt. 9 cm övre diameter. En välbalanserad tyngd. Ett mkt välgjort och vackert glas som tyvärr bilderna inte ger rättvisa alls! Hoppas ngn kan reda ut var glaset kommer ifrån, svenskt? eller inte.
Jag reagerade på färgtoner och stringens. Det upplever jag som sååå fint.
Comment