Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tung ”klump” i glas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tung ”klump” i glas

Den tunga ”klumpen” är en skål, i mycket tjock glas. Den väger 2783 gram och är lite oval i formen. Påminner lite om en upp-och-ner-vänd gammal kask.
    Höjden är 11 cm, längden18 och bredden 14 cm. Den har ingen som helst märkning som anger var den är tillverkad – men att den är handgjord framgår i botten – såvitt jag förstår.
    Är det någon som kan bidra med lite info blir jag glad då den väcker min nyfikenhet. Tillverkning, ålder, etcetera?
    Mvh Tina
    Bifogade filer

Ursprungligen postat av TinaSand Visa inlägg
    Den tunga ”klumpen” är en skål, i mycket tjock glas. Den väger 2783 gram och är lite oval i formen. Påminner lite om en upp-och-ner-vänd gammal kask.
    Höjden är 11 cm, längden18 och bredden 14 cm. Den har ingen som helst märkning som anger var den är tillverkad – men att den är handgjord framgår i botten – såvitt jag förstår.
    Är det någon som kan bidra med lite info blir jag glad då den väcker min nyfikenhet. Tillverkning, ålder, etcetera?
    Mvh Tina
    Hej Tina!
    Denna klump som du säger,den vill jag tillföra rastarbete (sölarb),
    puntelmärket var nog tänkt att slipa ner, men blev inte av,
    ålder och var, är svårt, kanske de sista 50 åren.
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

tack för svar Hirvi. Ja, när man tittar på den ser man, att det inte är något stort konstverk utan mera "en klump" - om än med viss form.
      Jag förstår av ditt svar, att glasarbetare "roade" sig med att göra lite alster när de hade en stund över. Roligt att få veta det.
      Min klumps tyngd gör att den lämpar sig som bokstöd, vilket är vad jag tänker ha den till. Då kommer den till användning och ger lite "glans" i hyllan.

Comment

Working...
      X