Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svensk eller utländsk glasvas?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Svensk eller utländsk glasvas?

Kan denna vas vara från ett svenskt glasbruk eller är den utländsk?
    Det finns del av en rund oläslig etikett kvar men den är inte signerad i botten.
    Den är 29 cm hög och som ni ser på en av bilderna ligger färgen
    inuti en klar glasmassa.
    Vad kallas denna teknik och vem kan vara ha gjort den?
    Bifogade filer

Just den här har jag någonstans och på etiketten står det Kosta och ett namn som jag inte kommeri håg, Johansson? Har för mig att det fanns mindre företag som köpte in glas och sålde vidare med sitt namn på, rätta mig gärna om jag har fel.
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Ursprungligen postat av zeza Visa inlägg
      Kan denna vas vara från ett svenskt glasbruk eller är den utländsk?
      Det finns del av en rund oläslig etikett kvar men den är inte signerad i botten.
      Den är 29 cm hög och som ni ser på en av bilderna ligger färgen
      inuti en klar glasmassa.
      Vad kallas denna teknik och vem kan vara ha gjort den?
      Tekniken har jag inget bra namn på!
      Man jobbar med benvita glastrådar, som läggs ut på en metallyta,
      rullar postanfånget i dessa trådar, värmer in dom, så det smälter ihop,
      tar upp nytt glas, ovanpå ur degeln, handdriver sedan ut vasen,
      om man vill ha raka eller vridna räfflor på trådarna, besämmer han som gör den! (typ optikblåst glas)!
      Går ju även blåsa i form!
      Hirvi
      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Zezas objekt är, enligt min åsikt, riktigt läcker! Men som antydes här ovan, tillverkningstekniken var, och är, känd runtom hela klotet.

Åter igen, varför är tillverkningsstället så viktigt, man tycker att utséende och tillverkningsskicklighet borde vara viktigare.
        --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

LS vasen är bra och det räcker för vissa. Andra ägnar sitt återstående liv till att gräva ner sig i undersökning, ligger sömnlösa på nätterna och undrar, vem kan det vara som gjort denna? Är det möjligen Nolde????????????
          För min del har jag glömt Nolde men blev jag påmind, ännu en sömnslös natt med undran om Nolde över huvud tagen gjort något i keramik???????????????

Comment

Tacksam för alla svar och jag håller med att ibland är inte ursprunget så viktigt. Jag har ägt denna vas i säkert 10år utan att veta något om den.
            Den används till blommor lite då och då och förgyller hemmet!

Comment

Working...
            X