Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Optikblåst glas med pantograferad dekor info

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Optikblåst glas med pantograferad dekor info

Hej! Detta glas har jag haft stående i många år nu, det var efter ett besök i garaget jag la märke till det igen.
    Jag har aldrig riktigt vetat vad det är för något så jag undrar om någon här kanske vet vad det är för något glas.
    Den verkar vara optikblåst och har slipat puntelmärke undertill.
    Alla svar välkomnas tacksamt!Click image for larger version

Name:	IMG_0654.jpg
Views:	1
Size:	88,9 KB
ID:	685085Click image for larger version

Name:	IMG_0655.jpg
Size:	102,9 KB
ID:	685086Click image for larger version

Name:	IMG_0656.jpg
Size:	62,1 KB
ID:	685087
    Last edited by Ungfyndaren; 2018-04-07, 17:15.

pantografmönster 126C

I Bergdala glastekniska museum finns detta mönster. Jag har numrerat det till 126C (arbiträr numrering; löpnummer från där jag började i traven med pantografmönster)

Våra mönsterplåtar kom med en 24-platsers pantograf med klar proveniens från Kosta. Ju mer vi söker, dess mer osäkra blir vi på att plåtarna har varit "exklusivt" Kosta - de kan ha hamnat där under tiden för Svenska Kristallglasbruken (eller av annan, okänd, anledning).

För antagandet att dessa glas gjordes på Kosta talar att mönstret finns i en mönsterbok som kom med pantografen (och dess plåtar) som har namnet Einar Petersson. EP lär (obekräftat) ha varit pantografskötare under 1920-tal till 1940-tal. EP kalkerade av mönstren direkt från glasen; han kallade detta mönster "Pant 16".

Click image for larger version

Name:	126C-231-pant16-festong-rosett-m-fladder-10x6.jpg
Size:	12,7 KB
ID:	567656

Själva plåten är sammansatt av två delar, och har icke mindre än 5 mönster totalt. "Ditt" mönster ser ut såhär:

Click image for larger version

Name:	126C-template-web.jpg
Size:	115,9 KB
ID:	567657

Vad övrigt är, är höljt i dunkel.

Dock: vi (Bergdala glastekniska museum) vill gärna ha bilder inkl mått (osv) för senare publicering på vår hemsida. (Vi arbetar på en databas, men det kommer att ta nå't år till... det finns så mycket att göra.) Vi tar alltså gärna emot fler bilder inkl alla uppgifter du har på kontakt@bergdala-glastekniska-museum.se (Självklart kommer vi att ge ditt namn som fotogrf, om du så önskar)

... vi har förståss inget emot en donation... vi gillar att visa glasexempel tillsammans med pantografplåtar!

I vilket fall är du välkommen att besöka oss för att se plåten (och pantografen...) - under sommaren kommer vi att hålla öppet 6 dagar/vecka; alla andra tider enl ök (se hemsidan för detaljer)

Comment

Intressant information och historia!
      Jag kan ta lite bättre bilder och skicka in till er med mått och sådant.
      Får se om jag eventuellt skulle kunna avvara glaset.
      Med Vänliga Hälsningar
      Ungfyndaren

Comment

Working...
      X