Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Finskt glas från tidig 1900-tal Karhula-Iittala-Riihimäki

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Dokumentation: Finskt glas från tidig 1900-tal Karhula-Iittala-Riihimäki

Kom över en underbar gammal skål på fot idag och har nu lagt ner några timmar på att leta.......

och hamnade så in på nationalbibliotekets digitala samlingar i Finland. Vilken dokumentation här finns!

Länkar här till några av samlingarna som jag kan tänka att är av intresse:

https://digi.kansalliskirjasto.fi/pi...343596?page=18 MIN SKÅL heter 4409 I (I för Iittala)
    Får tyvärr inte fram årtal på just denna samling

Bifogade filer

Intressant sida!
    Med det kan man minsann bygga en stor kunskapsbank!

Comment

Denna pressglaskål med sitt karakteristiska "prickade" a la greque-mönster tillverkades också på flertalet svenska glasbruk, jag hittar den bla. i Transjö tidigt 1900-tal där den finns i fyra storlekar.

Troligen köpte bruken sina pressglasformar från samma tillverkare, inte sällan från Frankrike och just detta mönster måste varit populärt då det är en av de vanligast förekommande

Din skål skulle ju kunna vara finsk men mer sannolikt är den från nåt av de svenska bruken.
      Last edited by Legion; 2018-03-04, 12:22.

Comment

Tack för era kommentarer!

Ungfyndaren
        Visst finns det otroliga möjligheter att dokumentera gammalt glas här.

Legion
        Jag har kollat upp Transjö. Det är inte samma skål. Skiljer ganska mycket i mönstret och storleken är heller inte det samma.
        Spetsen uppe vid kanten är också olik.
        Spännande är det.

Är det någon som känner till om det finns liknande dokumentationer i Svenska arkiv?

Comment

Digitalt museum har mycket dokumenterat om glas i olika åldrar i form av bilder och information, dock inte priskuranter som på sidan ni länkade.

Med Vänliga Hälsningar
          Ungfyndaren

Comment

Legion....

Kan det vara så att dessa pressar gick att justera lite grann, t.ex. kanten upptill?

Jag ser att det finns många mycket liknande skålar, men få som är exakt lika.
            Det har också förekommit en del diskussioner här på forumet tidigare också.

Fortsätter leta och lära....

Comment

Ja "Ungfyndaren" digitaltmuseum.se är mycket spännande att leta igenom. Om och om igen

Aha.. börjar fatta det där med "priskuranter"

Tack båda två!

Comment

Ursprungligen postat av Ingvihel Visa inlägg
                Tack för era kommentarer!
                Legion
                Jag har kollat upp Transjö. Det är inte samma skål. Skiljer ganska mycket i mönstret och storleken är heller inte det samma.
                Spetsen uppe vid kanten är också olik.
                Spännande är det.
                Den i min transjökurant ser identisk ut med din skål men det är förstås svårt att jämföra mot en tecknad bild, de är sällan riktigt detaljerade.

Comment

Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
                  Den i min transjökurant ser identisk ut med din skål men det är förstås svårt att jämföra mot en tecknad bild, de är sällan riktigt detaljerade.
                  Jag har kanske inte hittat det du har. Har du möjlighet att lägga upp en bild av din kurant?

Comment

Här är en bild från Transjökuranten, kanten stämmer inte riktigt men det gör den å andra sidan inte heller i den finska kuranten. Jag tror inte att man ska tolka för mycket från tecknade bilder då de ofta som i fallet Transjö är ganska grovt skissade.

Ur ett rent pragmatiskt synsätt borde din skål vara från ett svenskt glasbruk då modellen är mycket vanlig här. Fingranskade faktiskt ett annat exemplar idag, helt lik din

Exporten av glas från Finland till Sverige bör varit liten om inte obefintlig då det vid denna tid fanns väldigt många glasbruk här.

Den kan förstås också vara Finsk och kommit hit på andra vägar, kanske som flyttgods på 60-talet?

Click image for larger version

Name:	Transjö.jpg
Views:	1
Size:	67,6 KB
ID:	567491

Comment

Working...
                    X