Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad betyder "konstig "etikett på mina gravyrsignerade sälar från Marcolin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vad betyder "konstig "etikett på mina gravyrsignerade sälar från Marcolin?

    Har fått dessa två underbara sälar från Marcolin art crystal i min ägo. Undertill är de gravyrsignerade men där sitter också en etikett med bokstäverna EG E (Kanske t om EG EN). Är detta ägarens egen illa placerade etikett, eller är det konstnärens eller glasbrukets? Blir lite förvirrad över om etiketten bör sitta kvar, eller om jag kan "pilla" bort den. Någon som kan vägleda mig? :-)
    Bifogade filer
    Last edited by lovis; 2018-02-16, 11:10.

  • #2
    Ska kanske förtydliga att mina funderingar var om det eventuellt kunde vara glaskonstnärens egna exemplar. Jag köpte samtidigt även annat konstglas från FM i Ronneby.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av lovis Visa inlägg
      Har fått dessa två underbara sälar från Marcolin art crystal i min ägo. Undertill är de gravyrsignerade men där sitter också en etikett med bokstäverna EG E (Kanske t om EG EN). Är detta ägarens egen illa placerade etikett, eller är det konstnärens eller glasbrukets? Blir lite förvirrad över om etiketten bör sitta kvar, eller om jag kan "pilla" bort den. Någon som kan vägleda mig? :-)
      Fina sälar. När det gäller den vita etiketten med EG EN har jag tyvärr ingen aning om vad syftet är med den, vad det betyder, och vem som satt dit den kan jag inte ens gissa.

      Tittar på Marcolinetiketten och signeringen (det står väl Marcolin Ronneby Sweden M-333), och jag skulle datera detta exemplar till ungefär 1983-1984.




      Ursprungligen postat av lovis Visa inlägg
      Jag köpte samtidigt även annat konstglas från FM i Ronneby.
      Nu blir jag nyfiken? Vad köpte du? Kan man få se bilder!

      Comment


      • #4
        Intressant med datering och tack för ditt svar! Tittade nu noggrannare på några av de andra saker jag köpte och jag hade förhastat mig de är etikettmärkta Sölvehyttan och inte FM Ronneby. Om du vill se bilder på dessa i alla fall, så lägger jag så klart gärna upp dem. Säg bara till! :-)

        Kanske kan det uppfattas som löjligt att jag bryr mig så mycket om denna lilla etikett, men för mig är det viktigt att konst av alla sorter får behålla sin identitet. Har just haft en veckolång jakt i samband med några litografier jag köpte. De var signerade, men hade tappat sitt sammanhang helt. På litografierna kände jag igen Miles Davies. Jag spårade upp den spanska konstnären Paco Simón och mejlade honom. Och genom hans generösa svar vecklades en mycket intressant och fin historia ut. Så nu har mina litografier fått tillbaka sitt sammanhang och sin identitet och om de någon gång lämnar mitt hem, så ska den få följa med dem. Ja det var ett långt stickspår... :-)
        Last edited by lovis; 2018-02-17, 05:39.

        Comment


        • #5
          Dessa tre dansare har också etiketter av liknande utformning på undersidan.
          Click image for larger version

Name:	dansare.jpg
Views:	1
Size:	112,1 KB
ID:	567335

          Dock så har de nog dansat runt en del del och etiketterna är rejält slitna jämfört med din.
          Click image for larger version

Name:	etikett1.jpg
Views:	1
Size:	56,2 KB
ID:	567336
          Click image for larger version

Name:	etikett2.jpg
Views:	1
Size:	121,7 KB
ID:	567337

          Det verkar också vara olika storlek på dem, dessa är ca 22 mm långa.

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
            Dessa tre dansare har också etiketter av liknande utformning på undersidan.
            [ATTACH]168013[/ATTACH]

            Dock så har de nog dansat runt en del del och etiketterna är rejält slitna jämfört med din.
            [ATTACH]168014[/ATTACH]
            [ATTACH]168015[/ATTACH]

            Det verkar också vara olika storlek på dem, dessa är ca 22 mm långa.
            Ahhh, se där! De är ju sannerligen liknande. Är det kanske ett modellnamn, eller namn på den som tillverkat dem? Vi får se om fler förslag/svar dyker upp!

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av lovis Visa inlägg
              Ahhh, se där! De är ju sannerligen liknande. Är det kanske ett modellnamn, eller namn på den som tillverkat dem? Vi får se om fler förslag/svar dyker upp!
              Namnen på de tre etiketterna lyder Angelica, Magdalena och Veronica, så det är säkerligen namn på dansarna.
              Modellnamnen på dansarna är från vänster till höger B-806-220, B-810-220 och B-804-220.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
                Namnen på de tre etiketterna lyder Angelica, Magdalena och Veronica, så det är säkerligen namn på dansarna.
                Modellnamnen på dansarna är från vänster till höger B-806-220, B-810-220 och B-804-220.
                Det låter ju mycket logiskt! Finner dock inte riktigt samma logik med mina "stackars" sälar som i så fall heter EG EN och EG E. Men någon logik finns där alldeles säkert. Man ska bara ha "kodnyckeln" som gör att man förstår den. :-)
                Last edited by lovis; 2018-02-17, 20:36.

                Comment

                Working...
                X