Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fynd eller bara ordinärt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fynd eller bara ordinärt?

Har idag varit på auktion och bl a ropat in en s k ?fyndlåda? i vilken fanns ett par saker jag ville ha. Gav 20 kr för hela lådan. När jag kom hem och packade upp prylarna låg dessa två glassaker i botten (se bilder).
    Den första är en tung liten skål, 15 cm i diameter och 6 cm hög. Den har små ?prickar? i botten. Är signerad ?Orrefors CP 4217 131?. (Det skulle kunna vara HR17 istället för 4217 men jag tycker det är mest likt enbart siffror).
    Det andra fatet har enbart etikett ?Orrefors Sweden?, är 18 cm i diameter och 4 cm högt.
    Båda är i helt och oskadad skick.

Vem är denna/denne CP? Skulle bli glad att få veta. Jag har tittat på Orrefors hemsida/formgivare men det finns ingen nu verksam där som kan ha dessa initialer.
    Hoppas på hjälp från nå?n som vet. Tack på förhand, Tina
    Bifogade filer

"C" står i en av mina böcker som "Anonym, troligen John Selbing", som var mest känd som en mycket framstående fotograf av bl.a. glas, men som även formgav en hel del. Enligt en annan bok står både "C" och "S" för Selbing, så han är nog i vilket fall huvudmisstänkt... P:et står i vilket fall för pressat glas.

Det enda jag kan säga om det andra askfatet är att det är andrasortering...

Comment

Askfat nr 1 är nog lite slarvigt signerat. Det skall vara 4207/131 och design SP alltså Sven Palmqvist. Askfatet är inte pressat utan hyttarbetat.
      Finns i tre storlekar.
      Askfat nr 2 är om jag ser rätt 4224/121 Också detta ritat av Sven Palmqvist.
      Vad jag vet så använde aldrig Orrefors P för pressat glas.
      mvh Lasse

Comment

Tina nog gjorde Du väl ett fynd.
        Askfat går faktiskt att lägga godis i Det är mycket nyttigare
        mvh Lasse

Comment

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
          Vad jag vet så använde aldrig Orrefors P för pressat glas.
          Jag har sett den uppgiften på ett par olika ställen, faktiskt, men i ärlighetens namn har alla dessa varit i utländsk litteratur och den är ju möjligen inte helt tillförlitlig alla gånger. Det enda exemplet jag hittar i hastigheten är i alla fall Ivo Haanstras Glass fact file, men erfarenhetsmässigt litar jag nog mer på dig än på honom i det här fallet...

Comment

Ursprungligen postat av cjf Visa inlägg
            men erfarenhetsmässigt litar jag nog mer på dig än på honom i det här fallet...
            Tack för det

Comment

tack LasseC för information. Jag blir så här glad att det ändå var något mer än bara ett glasfat. Oavsett så var ju inte 20 kr mycket för alla pryttlar som var i lådan - men dessa var en överraskning att packa upp. Och nu blev de dessutom en större glädje när jag fick info
              Även om fat nr 2 är andra sortering så är jag nöjd.

Och jag ämnar INTE använda dem som askfat - kanske matskålar till mina sambor ....Skämtar bara

Comment

PS. Glömde faktiskt fråga när de är gjorda. Längesedan eller nyligen?
                mvh Tina

Comment

Jag vet inte riktigt men jag tror att min katalog är från 80-talet. Den har nämligen det som jag inte tycker skall förekomma ens ett tryckårtal. Men jag tippar 80-tal. Jag har en från 81 där är 4224 med. Men sådana här produkter gjordes under rätt så lång tid om de var populära.
                  Lasse

Comment

Tack Lasse för tidsinfo. Jag "googlade" sven Palmqvist och såg, att han avled 1984 så det kan ju vara sent gjorda alster jag har. Åtminstone den som är signerad - särskilt som du såg att det var en slarvig signering avseende numret. Om han gjorde den på 80-talet kan man kanske anta, att han var lite darrig på handen när han skulle rista i glaset.
                    Tina

Comment

Det är inte alltid som konstnären själv signerar sina verk. Oftast är det någon som avsynar glaset. Det tillverkas ju fortfarande glas av avlidna mästare och dessa signeras också. Jag vet också att hyttmästaren hade rätt att signera glas.
                      mvh Lasse

Comment

Aha...se där!! Ännu en intressant upplysning för en fortfarande okunnig - men ack så intresserad - tant.
                        Tina

Comment

Man kan väl knappast säga att det är en konstnärssignatur i botten på denna. Det är väl som med keramik att serieproducerade föremål förses med ett modellbeteckning och en fabriks"stämpel". Men signerat betyder åtminstone i glasvärlden att det är prima gods (åtminstone när den är fabriksny!)... Keramik är nästan alltid signerat redan före sista bränningen och en skada som upptäcks efter det markeras (ibland!) med en rispa i botten.

Comment

Working...
                          X