Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Glasskål Kosta? Lh? - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Glasskål Kosta? Lh?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Glasskål Kosta? Lh?

Kan nån hjälpa mig med denna lilla fina skål? Vem har gjort den, vem är Lh? Och på vilket glasbruk? Är det Kosta? Undertill står alltså Lh och 1036 och 1ex eller 2ex ( svårt att se).Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	90,8 KB
ID:	679157

Påminner om Zebra av Vicke Lindstrand för Kosta.
    Auctionet har nätauktioner med inredning, design, konst och vardagsantikviteter. Vi samlar Europas auktionshus. Bjud på auktion idag.

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
      Påminner om Zebra av Vicke Lindstrand för Kosta.
      https://auctionet.com/sv/search/6-glas?is=ended&q=zebra
      Tack så jättemycket för förslaget. Skall kolla vidare på det. Lena

Comment

Ursprungligen postat av ohllen Visa inlägg
        Tack så jättemycket för förslaget. Skall kolla vidare på det. Lena
        Tyvärr, det är inte Zebra. Undertill står signaturen Ln. Vem är det?

Comment

Kosta LH 1035 eller 1036 (beroende på storleken), är skåles korrekta märkning, formgiven av Vicke Lindstrand och i produktion från 1955-56
          I’m a real mean bitch!

Comment

Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
            Kosta LH 1035 eller 1036 (beroende på storleken), är skåles korrekta märkning, formgiven av Vicke Lindstrand och i produktion från 1955-56
            Ja, det är helt rätt. Tänk vad ni kan på PES. Jag lär mig hela tiden nytt. Tack,tack även till Prylsnubben.

Comment

Hej Ohllen, du skriver att ”det är helt rätt”, hur har du kommit fram till det? Och Maria, vet du vad modellen heter?

Signeringen LH (Lindstrand Hyttarbetad) har jag tidigare bara sett skriven med versaler och vad mer stod det ”1ex eller 2ex”. Det vore intressant om du kunde visa ett foto på signeringen.

Kul med en så ovanlig skål av Lindstrand, i röd färg med fot i guld, känns mer utländskt än svenskt, men han kanske var influerad av typ Murano på den tiden.
              Last edited by e_v_a; 2017-01-24, 21:01.

Comment

Vad jag kan se så ingår skålen inte i någon serie. Modellen heter antingen LH 1035 skål, diameter 125 mm eller LH 1036 skål diameter 85 mm. Röd över och underfång med fot i klarglas, enligt Kosta 1, 1955-56

I’m a real mean bitch!

Comment

Tack för svar, ser nu att det är underlaget som gör att foten ser guldfärgad ut
                  Last edited by e_v_a; 2017-01-25, 01:36.

Comment

Ursprungligen postat av e_v_a Visa inlägg
                    Tack för svar, ser nu att det är underlaget som gör att foten ser guldfärgad ut
                    Roligt att diskussionen fortsätter. Jag kan berätta att signaturen är Lh, se bild. Signerade Vicke Lindstrand så? Det där med ex. Undrar jag också över. Finns denna i många ex? Jag skickar med bild, men svårt att ta signaturen. Hoppas ni kan se något. Det stämmer att foten är i klarglas, vilket du kom fram till.Click image for larger version

Size:	95,9 KB
ID:	564687Click image for larger version

Size:	74,2 KB
ID:	564688

Comment

Du kan jämföra med den större här, LH 1035:

Köp och sälj konst och design på Bukowskis. Hos oss hittar du allt inom inredning och design, möbler, konst, smycken & klockor. Onlineauktioner. Liveauk...
                      Last edited by e_v_a; 2017-02-03, 08:02.

Comment

Jag har en likadan i bokhyllan J Glas märkt LH är hyttarbetat glas och blåst i stora serie under flera år.

I’m a real mean bitch!

Comment

Working...
                        X