Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Psykodelisk orrefors?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Psykodelisk orrefors?

Hej
    Ny på forumet. Imponerad av all kunnskap.
    Jag är själv behjälplig om någon önskar värdera antika dokument, frimärken, vykort, modelljärnväg och liknande.
    Nu behöver jag hjälp.
    Vem har designat denna.
    Vacker, tung graalliknande skål. Märkt undertill "orrefors 4223-120"
    Finns endast ett par bilder på en mindre vas på nätet. En australiensisk auktionist hävdar att detta skulle vara Sven palmqvists verk, men jag hittar ingenting någonstans. Någon som vet?
    Mått höjd ca 11 cm bredd ca 18 cm
    Vikt ca 1 kgClick image for larger version

Name:	1442990743547-197790373.jpg
Views:	1
Size:	52,0 KB
ID:	671604

Välkommen!
    Fantastiskt vacker skål! Om jag inte är ute och cyklar borde det finnas det ett "P" innan serienumret om det skulle vara Palmqvist.
    Hoppas få veta mer om denna skål och även mer om hur man ska tolka numreringen. Tror att de första fyra anger tidsperioden och de tre sista typen av föremål... Men säker är jag inte!

Comment

Vet inte om det finns någon information vem som designat denna.
      Skålen är alldeles för sen för att det skulle vara Palmkvist, tror jag.
      Skulle jag gissa så blir det på Anne Nilsson, men förmodligen är
      den en av många med okänd formgivare.

Comment

Tack Sollan och prylsnubben

Visst är det en härlig skål. Tung och iögonfallande är den och jag blir lite förundrad att den inte går att finna på någon bild på nätet. Dessa färger med inspiration i 60 talet har ju varit trendigt i många år nu och skålen eller vasen som Prylsnubben hittade på nätet är den enda bilden som finns. Om det vore en serieproducerad vara skulle den utan tvekan finnas lite här och var.
        Jag hittade den på loppis i Västerås och inte var den billig heller, men men jag gillade färgerna och nu står den i min hylla.
        Om någon har vasen eller annan form i samma design skulle jag gärna köpa den.
        Hör av er

Comment

Om det är så att min gissning om att man skulle kunna åldersbestämma genom serienumret borde den vara av senare datum, ev 80 tal?? Någon som kan bekräfta eller dementera min teori?
          Hittade detta men går bara tom 1960.

Comment

Working...
          X