Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fåglavik-fråga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fåglavik-fråga

Hej,
    Jag undrar om Fåglavik hade någon signatur på sina alster? Då menar jag inte etiketter eller konstnärens signatur/initialer, utan om det finns något annat som kan tala om att det är just Fåglavik.
    Anledningen till frågan är att jag har några glassaker (utan etiketter eller initialer) men som i botten har en liten "figur" eller vad man ska kalla det. Det ser närmast ut som en "krumhalsad tvåa (alltså siffran 2) med en lång svans".
    Med lite (eller kanske mycket) fantasi kan den lilla krumeluren tolkas som en fågel.
    Tacksam om någon kan ge information - och samtidigt ta mig ur min sannolika villfarelse.
    Hälsningar TinaSand

Ett fall för Hirvi.

Detta borde vår Fåglaviksglasblåsare Hirvi kunna som rinnande vatten
    --eller hur det nu va.

Comment

tack för tipset "generösa s(v)amlare Nisse8". Då har jag bara att hoppas på att denne Hirvi ser min fråga - och vill svara.

Comment

Hirvi??
        --eller hur det nu va.

Comment

Ursprungligen postat av TinaSand Visa inlägg
          tack för tipset "generösa s(v)amlare Nisse8". Då har jag bara att hoppas på att denne Hirvi ser min fråga - och vill svara.
          Hej TinaSand!
          Nyss hemkommen Fåglavikare, en vecka på Öland, med fågelskådning,
          vet inte så mycke vad ni PESare har sysslat med, får kolla!

Till frågan!
          Har inte hört talas om någon symbål i glas från Fåglavik,
          har ändå jagat mycke vad gäller Fåglaviks Glasbruk.
          Vill du veta lite historia om Glasbruket här, kan du kolla på,
          faglaviksglas.se,
          det har gått 27år, men vi bygger på så fort vi hittar något nytt.
          Tanken var inte att göra en uppslagsbok om Glasblåsning.
          utan ett minne att det varit ett Glasbruk här,
          om någon månad får turisterna, som fortfarande kommer, fota
          en stor jordkulle (dystert känner jag)
          Hirvi
          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Jättetrevlig sida Hirvi.
            Verkligen kul att se allt gammalt och nytt glas från Fåglavik.
            Trevlig också med alla fotografier på de som jobbat där.

Comment

Hej Hirvi
              Tack för info. Känner att jag behöver ställa yttreligare en fråga ang glas från Fåglavik, då jag inte alls är särskilt duktig på det här med glas.
              Om det inte är märkt med etikett eller signerat på annat sätt - hur känner man igen att det är Fåglavik? Finns det något bra sätt att se det utan att ha sett ett flertal alster och på så vis tränat upp ögat?
              Då jag under senaste halvåret börjat få ett intresse för glas (och en del annat såsom keramik, silver mm) är jag nyfiken och vetgirig och vill lära mig. Därför har jag ställt ett flertal frågor redan i detta forum, som har många som delar med sig av sina kunskaper - något jag också hoppas kunna göra framöver.

Hälsningar Tina

Comment

har precis tittat på sidan faglavikglas.se. Vilken bra sida!! Och så mycket fint.
                Tina

Comment

Kul att se bilder på dej också Hirvi.

Comment

Ursprungligen postat av TinaSand Visa inlägg
                    Hej Hirvi
                    Tack för info. Känner att jag behöver ställa yttreligare en fråga ang glas från Fåglavik, då jag inte alls är särskilt duktig på det här med glas.
                    Om det inte är märkt med etikett eller signerat på annat sätt - hur känner man igen att det är Fåglavik? Finns det något bra sätt att se det utan att ha sett ett flertal alster och på så vis tränat upp ögat?
                    Då jag under senaste halvåret börjat få ett intresse för glas (och en del annat såsom keramik, silver mm) är jag nyfiken och vetgirig och vill lära mig. Därför har jag ställt ett flertal frågor redan i detta forum, som har många som delar med sig av sina kunskaper - något jag också hoppas kunna göra framöver.

Hälsningar Tina
                    Hej igen Tina!
                    Det har jag inget bra svar på!
                    för mig är det lättare som jobbat där, men äldre glas kan vara svårt även för mig,
                    Priskuranter kan ge ibland, har väl några med äldre Fåglaviksglas
                    Här på PES lär jag mig varje dag, fortsätt kolla där, där är många ögon!
                    Det är lätt när man jobbar på ett ställe, som för mig vid den tiden,
                    (att köra fast) det är vi, och sedan resten!
                    vad andra Glasbruk gjorde tänkte man inte på,
                    jooo! när det kom andra blåsare från andra landskap, och ville ändra på våra verktyg, då tog det hus i HEL....!
                    Var nyfiken här på PES, lägg in bilder, det brukar bli svar!
                    Hirvi
                    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Jodå, nog är jag - och tänker fortsätta vara - nyfiken, både här på PES och annorstädes. Måste säga att fåglaviks hemsida ger mycket eftersom det finns många foton och de går att förstora, vilket gör att man kan lära sig från dem - också.
                      Tina

Comment

Working...
                      X