Vem har gjort denna skål?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Kosta boda eller?
Collapse
X
-
Plutta glas...?
Hallå,
Vore intressant att utveckla tråden.Frågan har varit på tapeten tidigare, se nedan, och jag hade en liten samling vaser från Pukeberg. Min Far berättade att glasblåsarna dröjde sig kvar i verkstan och gjorde de här föremålen "på övertid" av rester från dagens produktion. Dekorativa, oftast i ganska tunn glasmassa. Far kan haft fel, han hade livlig fantasi.
Inspirationen kom nog från Venedig, Murano/Venini och ditt fat Hörn för min tanke till Italien med den bastanta massan och tyngden. Då är värd några spänn. Kommentarer?
So long....
Comment
-
Rast/Söl-arbetenUrsprungligen postat av Kim von Platen Visa inläggMin Far berättade att glasblåsarna dröjde sig kvar i verkstan och gjorde de här föremålen "på övertid" av rester från dagens produktion.
.
Last edited by prylsnubben; 2014-02-21, 20:50.
Comment
-
Beteckningen pluttaglas användes tidigare närmast som en nedsättande, till och med hånfull benämning på den här typen av glas. Men det var inte bara ett resultat av glasarbetarnas sölande utan det förekom också i reguljär produktion. På Hovmantorps Nya Glasbruk tillverkades mycket pluttaglas under mellankrigstiden. Här är ett exempel:
Comment
Comment