Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Glasskål med jugendkänsla

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Glasskål med jugendkänsla

Blir mer och mer intresserad av glas från att nästan enbart ha varit inresserad av keramik Hittade denna vackra skål på den lokala Emmausbutiken i dag och blev förjust i det frostade motivet med nymfen och blommorna. Typiskt jugendkänsla tycker jag. Står på tre små ben. Inte riktigt så tjockväggig som det ser ut på foton, slipningen på utansidan lurar ögat. Någon som har några tankar om ursprung och om jag antar rätt med avseende på tid?

Click image for larger version

Name:	jugend1.JPG
Views:	1
Size:	97,5 KB
ID:	660666Click image for larger version

Name:	jugend2.JPG
Views:	1
Size:	79,5 KB
ID:	660667

Finns det några märken alls på undersidan av fatet, någon antydan till slitage?
    I’m a real mean bitch!

Comment

Halloj Maria! Ingen märkning överhuvudtaget under, bruksslitage under 'tassarna', men kanske inte så mycket som man hade kunnat förvänta sig om den härstammade från jugendtiden antar jag... Glasmassan är mycket jämn, kanske alltför jämn, bara nån enstaka liten blåsa och inga presskarvar.

Mvh Mollet

Comment

Hej Mollet!

Med vägledning av din ögon, så tror jag att skålen är ganska så nygjord i jugendstil.
        I’m a real mean bitch!

Comment

Så här dagen efter är jag nog böjd att hålla med dig Med så lite slitage, glasmassan, samt de ganska grovhuggna figurerna och frostningen så känns den inte genuin. Nåja, den kostade inte mycket och det är så här man lär sig! Tack för din input!

/M

Comment

Tycker det ser ut som tyska "Walther Glas".

Mvh
            Emil

Comment

Working...
            X