Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Alien från Orrefors? [ID: Målerås]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Alien från Orrefors? [ID: Målerås]

#0cm hög figur som ser ut lite som de utdragna aliens man iblan illustrerar UFO-historier med. I botten(uuda placering) sitter en Orrefors-etikett. Ingen signering. Får lite Lindstrand-vibbar. Kan änka mig att det finns flera storlekar av denna så man kan ställa dem i grupp. Eller?
    Bifogade filer
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Jätteläcker! Jag skulle också gissa på Vicke.

Comment

Ingen som har en susning?
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

Comment

30cm hög ska det vara och ingenting annat.
        Konfucius

Comment

Ett sista försök! Ingen som har en susning?
          Konfucius

Comment

Jag vet, det är 5:- på loppis.

Comment

Har sett något liknade från FM glas i Ronneby, kanske en ledtråd.
              I’m a real mean bitch!

Comment

Denna har ju en etikett från Orrefors. Menar du att den skulle vara ditsatt efteråt?
                Konfucius

Comment

Ibland dröjer svaren, men desto roligare när de dyker upp.
                  Fick ett mejl från Börje "Bay" Åkerblom med denna info:

"Nu har jag löst gåtan med din glasfigur! Den är tillverkad vid Målerås glasbruk och formgiven av Folke Walwing och benäms som Kristallina."
                  Bifogade filer
                  Konfucius

Comment

Trevligt när svaren dyker upp till slut.

Comment

Aj Aj vad intressant, är det många som har starka band till det glasbruket, kanske någon gammal aktie? Synd att det inte var Birgitte Bardot som gjort den för i så fall hade man ju haft någon koppling till något gött.

Comment

Hemskt ledsen att denna tråd inte var något som intresserade dig 766. Fast det visste du ju redan.
                        Trevligt dock att du tar dig tid att skriva fast det är så ointressant.
                        Konfucius

Comment

Ballo... du har fått ditt antagande om bakfoten. Egentligen är jag mycket intresserad av vad för känslor som gör att utsprunget är så intressant. Detta för att jag inte har sådana och skulle vilja bli insatt.
                          Tillåt mig gissa!? När lilla Damen dyker upp vid "försäljningsbordet" så kan man stoltsera med bruket där den är gjord.
                          Någon annan förklaring kan jag inte komma på i nuläget.
                          Jag har en Art Deco spegel här framför mig och det är nästan helt ointressant för mig var den är gjord. Jag vet inte vad det är för fel på mig eftersom jag är så ointresserad av ursprunget i vissa fall.
                          Vidare det kan vara så att folk inbillar sig att saker och ting blir bättre om man kan säga var de och de är tillverkat.
                          OK hade man varit jätte optimist så kunde man haft den tron att speglen är Tiffany och använd av någon Hum ...Bardot och för den skull kämpat efter Var är den gjord?
                          Det är kanske optimismen som inte är tillräcklig i vissa fall.

Faktum är att lite Opti är jag fortfarande ang. min Nolde. Har ännu inte lyckats se en pryl av Noldis i keramik.

Comment

Ursprungligen postat av Ballonggreven Visa inlägg
                            Ibland dröjer svaren, men desto roligare när de dyker upp.
                            Fick ett mejl från Börje "Bay" Åkerblom med denna info:

"Nu har jag löst gåtan med din glasfigur! Den är tillverkad vid Målerås glasbruk och formgiven av Folke Walwing och benäms som Kristallina."

Jag har en Kristallina, 21cm hög, signerad i botten: Målerås FW

Är det någon som vet när den här modellen gjordes?

Comment

Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                              Jag har en Kristallina, 21cm hög, signerad i botten: Målerås FW

Är det någon som vet när den här modellen gjordes?
                              Den finns med i min Royal Krona-kurant från 1975, så den var i alla fall med så länge.

Comment

Working...
                              X