Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Parvaser. Äldre?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Parvaser. Äldre?

Kom hem med dessa relativt stora vaser idag, med en längd på 255 mm. Trots avsaknad av skador så tycker jag att de känns ganska gamla, men det här är inte mitt område. Är det någon som har några teorier om var de kan vara tillverkade och ungefär vid vilken tidsperiod?
    Bifogade filer

Ursprungligen postat av Svärdsfalla Visa inlägg
    Kom hem med dessa relativt stora vaser idag, med en längd på 255 mm. Trots avsaknad av skador så tycker jag att de känns ganska gamla, men det här är inte mitt område. Är det någon som har några teorier om var de kan vara tillverkade och ungefär vid vilken tidsperiod?
    Hej!
    Jättefina vaser! Grattis!
    Jag är ingen expert på glas men jag har sett vaser med samma färgsättning och då såldes de som "sent 1800 tal".

Hälsningar bonnie

Comment

Hejsan!
      Dina trevliga vaser är en fattigmans imitation av den under jugendepoken så populära överfångstekniken.De är med största sannolikhet "från tiden".

Comment

Ursprungligen postat av bonnie Visa inlägg
        Hej!
        Jättefina vaser! Grattis!
        Jag är ingen expert på glas men jag har sett vaser med samma färgsättning och då såldes de som "sent 1800 tal".
        Hälsningar bonnie
        En "expert" hade förmodligen inte brytt sig om dessa vaser. Tack för ditt svar, bonnie!

Ursprungligen postat av Fnusfröken Visa inlägg
        Hejsan!
        Dina trevliga vaser är en fattigmans imitation av den under jugendepoken så populära överfångstekniken.De är med största sannolikhet "från tiden".
        Det var ungefär vad jag misstänkte och hoppades på. Överfångstekniken var något nytt för mig, så det ska jag plugga på. Tack Fnusfröken!

Comment

Bildgoogla på Emil Gallé så ser du vad dina vaser vill likna

Comment

Ursprungligen postat av Fnusfröken Visa inlägg
            Bildgoogla på Emil Gallé så ser du vad dina vaser vill likna
            Vilka skapelser!! Nu ser jag tydligt vad mina vaser försöker efterlikna, samtidigt som man ju ser stora skillnader vad det gäller kvalitet. Tack för tipset! http://auktionsverket.se/auction/mod...vas-frankrike/

Comment

Tyckte jag fick så bra hjälp senast, att jag försöker igen med en nyinköpt vas. Den här tycker jag har likheter med mina parvaser, om än med annorlunda form och tristare färg. Höjden är 30 cm.

Är det jugendepoken igen eller kan den här vara senare? Tacksam för svar.
              Bifogade filer

Comment

Hovmantorps glasbruk

De orange-gula vaserna med brun målade löven är tillverkade vid Hovmantorps glasbruk under 1920-30-talen.
                Det är en lite kul teknik för de är invändigt sprutmålade.

Mvh/Bay
                Last edited by Bay Åkerblom; 2013-08-06, 21:18.

Comment

Ursprungligen postat av Bay Åkerblom Visa inlägg
                  De orange-gula vaserna med brun målade löven är tillverkade vid Hovmantorps glasbruk under 1920-30-talen.
                  Det är en lite kul teknik för de är invändigt sprutmålade.

Mvh/Bay
                  www.bayakerblom.se
                  Sent om sider, tack ska du ha!

Comment

Working...
                  X